• Ad
  • פולקסווגן העולמית עושה כבוד: מציינת 70 שנים ל'מוסך פליקס'

    בהודעה מאד חריגה לעיתונות מוקירה פולקסווגן את אחד הסוכנים הוותיקים ביותר שלה בעולם
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    מערך ההודעות לעיתונות הבינלאומי של פולקסווגן לעולם לא נח, ומשגר מידי שבוע מגוון הודעות חדשות, שרובן עוסקות בענייני דגמים חדשים, טכנולוגיה, מינויים בהנהלת החברה או עדכונים בפרשת 'דיזלגייט'.

     

    פולקסווגן חיפושית 1949. צילום: ויקיפדיה
    פולקסווגן חיפושית 1949. צילום: ויקיפדיה

     

    אבל גם על רקע ההיצע הנרחב אפשר לומר שההודעה ששלחה פולקסווגן בסוף השבוע לכלי התקשורת ברחבי אירופה היא לכל הפחות חריגה, ובוודאי מעט מוזרה.
    כותרת ההודעה היא "פולקסווגן היא פליקס": "מוסך פליקס משרת את לקוחותיו בתל-אביב מזה 70 שנים".

    מאליו ברור אמנם שמוסך פליקס הוא אחד הוותיקים ביותר של מערך השירות העולמי של פולקסווגן, שכן החברה החלה בייצור סדרתי אזרחי של מכוניות רק בשנת 1946 ובאותה שנה נפתח גם מוסך פליקס בתל-אביב.
    ובכל זאת, עם כל הכבוד לשוק הישראלי, לתל-אביב ולפליקס, לפולקסווגן יש לא מעט סוכנים, מוסכים ומערכי שירות עם סיפורים לא פחות מעניינים שלא זוכים לאזכור כגון זה.

    אחד הדברים שאנחנו, ב-TheCar, נמנעים בדרך-כלל מלעשות הוא "לתרגם קומוניקטים", אבל יש שתי סיבות טובות לחרוג הפעם מן הדרך המקובלת.פליקס בוריאן
    ראשית, כאמור, הפירגון של פולקסווגן למוסך פליקס כל כך חריג שאי אפשר להתעלם ממנו.

    שנית, בקליפת אגוז – גם אם בעקיפין, מכילה הודעתה של פולקסווגן לעיתונות מספר פרטים מעניינים אודות ראשית דרכה של פולקסווגן בישראל עד לאמצע שנות ה-60, ולכן נביא אותה כאן כמעט מילה במילה, ועל אחריות פולקסווגן.

    "בחודש אפריל 1946", נכתב בהודעה (והמשך הידיעה מכאן מובא כלשונו) "פתח את שעריו בתל-אביב מוסך קטן בפעם הראשונה.
    היות שהמוסך היה פשוט קטן תוקנו לעיתים מזומנות מכוניות על המדרכה שמול העסק. זה היה הבסיס של מה שעתיד היה להיות סוכנות מוצלחת מאד של פולקסווגן בישראל, "מוסך פליקס", חברה שנושאת עד היום את השם הפרטי של מייסדה, פליקס בוריאן.

    כאשר פליקס בוריאן והוריו ברחו לפלסטין בשנת 1938 כדי להימלט מרדיפת הנאצים באוסטריה, לאיש לא היה שמץ של מושג שיום אחד הוא יהיה "מר פולקסווגן".
    המשפחה היהודית מווינה מצאה את עצמה במצב בלתי מוכר. פליקס, שהתקרב ליום הולדתו ה-14, קיבל החלטה פרגמטית להפוך למכונאי רכב.

    הוא עבד במספר מוסכים שכולם נוהלו בידי עולים מגרמניה ולמד את המקצוע שלו, ועד שהוא ושותף עסקי שלו פתחו את העסק שלהם בשנת 1946 הוא כבר צבר כמות עצומה של ניסיון.

    הלקוחות העריכו מאד את השירות המקצועי שקיבלו במוסך שהופעל על ידי בוריאן ושותפו, וזה גם מה שמשך את העין של נציגי Volkswagenwerk בשנת 1959 כאשר יצאו לחפש נציגים במדינה שבה אפילו לא היו עדיין 50,000 מכוניות על הכבישים.

    בשעתו נחשבה ישראל ל"שוק עתידי" למרות הבעיות הכלכליות והפוליטיות הרציניות שלה. פולקסווגן גם זכתה להערכה רבה בישראל, עובדה שהתבטאה בעלייה מתמדת ברכישת מכוניות מתוצרת פולקסווגן, ובכך שמוסכים רבים ביקשו להיות מוסכי פולקסווגן.

    בתחילת שנות השישים… נקלע לקשיים עסקיים היבואן הכללי מרדכי אויירבך, אשר ייבא מכוניות פולקסווגן לישראל מבלגיה (ולא יכול היה לשלם את המכס עבור מכוניות שהגיעו לישראל ותמורתן כבר נגבתה מן הלקוחות).

    ShowImageבמצב זה שלחו הדילרים יד לכיס הפרטי שלהם כדי להציל את עצמם, "ואני שילמתי שוב עבור כלי רכב שנרכשו דרכי", אומר בוריאן. "הם היו הלקוחות שלי אחרי הכל, ו(אם לא הייתי נחלץ למענם) הם היו נעלמים". בוריאן לווה כסף כדי לשחרר את המכוניות וחלקי חילוף מהמחסן של אויירבך, שהיו משועבדים לנושים.

    בשנת 1965 בחרה פולקסווגן ביבואן חדש, אהרון גוטווירט, וחברת צ'מפיון מוטורס שלו, חברה שהייתה ידועה הייטב בוולפסבורג (המרכז של פולקסווגן – ג.מ.) כיבואנית הכללית של פולקסווגן למלזיה ולסינגפור .
    המצב השתפר עם הגעתה של החברה של גוטווירט אשר ממשיכה לעשות עסקים בישראל עד היום. החלו גם שנים של הצלחה עבור "מוסך פליקס", שהפך להיות שם נרדף לפולקסווגן בישראל.

    בשנת 1966 נמכרו קרוב ל -700 כלי רכב (מתוצרת פולקסווגן) בישראל, ושלוש שנים לאחר מכן טיפסו המכירות לכמעט 5,500 (במחצית הראשונה של 2016 נמסרו בישראל 4,657 מכוניות מתוצרת פוקסווגן, 12,121 מכוניות מתוצרת סקודה, 5,006 מכוניות של סיאט ו-2,801 מתוצרת אאודי – ג.מ.).

    בוריאן מכר את חלקו במוסך פליקס בשנת 2000 אבל לא הצליח להשתחרר לגמרי: גם לאחר שחצה את גיל 90 הוא עדיין מגיע למוסך מפעם לפעם. הבעלים החדשים, אמיר טרנר, רחמים אליקים ועובדיהם, מברכים אותו בכבוד ובחיבה. הם ממשיכים את המסורת, וכך גם עשרה מלקוחותיהם הנאמנים שמטפלים במוסך הזה ברציפות במשך 50 שנים".

    כך לשון ההודעה, ולנו אין אלא לפרגן לפולקסווגן על הפירגון החריג.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.