נבחרת
הכותבים
סיאט לאון 1.0 במבחן – אלטרנטיבה עם מחיר

סיאט לאון 1.0 במבחן – אלטרנטיבה עם מחיר

גרסת ה-1.0 ליטר החדשה של סיאט לאון מציבה אלטרנטיבה מעניינת לא רק למשפחתיות הקומפקטיות, אלא גם למכוניות הסופרמיני. רק חבל שבשביל המחיר האטרקטיבי היא מקריבה את תחום הבטיחות


השורה התחתונה
מתיחת הפנים אותה עברה הלאון העניקה לה מראה עדכני, אבל לא שינתה את אופייה. בנוסף למראה נעים מדובר במשפחתית קומפקטית מרווחת למדי, עם יכולת דינמית טובה ותא נוסעים איכותי.

גרסת ה-1.0 מציעה ביצועים טובים וחבילת אבזור מרשימה, כל זאת במחיר אטרקטיבי הנמוך בעשרות אלפי שקלים ממחיר הבסיס הגנרי של רוב המשפחתיות הקומפקטיות. הבעיה היא שנכון לעתה, לא מציעה הלאון אבזור בטיחות מתקדם הקיים לא רק אצל מתחרותיה ואחיותיה לפלטפורמה, אלא גם במכוניות קטנות וזולות יותר.

מה נשתנה
כמו במקרה של הגולף החולקת איתה בסיס זהה, גם מתיחת הפנים אותה עברה הלאון הייתה מינורית למדי, זאת למרות שהיא הוצגה כבר בשנת 2012. בשינויים הקוסמטיים החיצונים תוכלו להבחין אם תשימו את הלאון המחודשת מול קודמתה. נגיעות קלות ביחידות התאורה הראשיות, בפנסי הערפל ובפגוש הקדמי, פנסים אחוריים בגרפיקה חדשה וספוילר אחורי שונה העוטף את השמשה מצדדיה לטובת שיפור האווירודינמיות. בתא הנוסעים השדרוג המהותי נעשה בעיקר בתחום המולטימדיה, עם מערכת מעודכנת בעלת תצוגה משופרת ותאימות לממשקי אנדרואיד ואפל.

מתיחת הפנים הייתה הזדמנו לבצע ריענון להיצע המנועים של הלאון. מנוע ה-1.2 טורבו המוכר הוצא לגמלאות (אם כי עדין מוצע עם תיבה ידנית לעת עתה) יחד עם מנוע ה-1.4 טורבו המספק 122 כ"ס. במקומם מוצעים אתה שני מנועי טורבו חדשים. הראשון הוא מנוע ה-1.4 ליטר טורבו המספק 150 כ"ס עם טכנולוגיית ניתוק הצילינדרים  – מנוע שכבר מוכר לנו מסיאט אטקה, פולקסווגן טיגואן, סקודה סופרב ועוד דגמים לא מעטים מקונצרן VAG. המנוע השני, שהוא מעתה המנוע הבסיסי של הלאון במקומותינו, הוא מנוע ה-1.0 ליטר טורבו התלת צילינדרי – אותו מנוע שכבר פגשנו באוקטביה המחודשת וכבר הותקן בדור היוצא של האיביזה, כמו גם בדור החדש שלה.

עם הגעתה של הלאון 1.0 ליטר ארצה הוצמד לה תג מחיר אטרקטיבי ביחס לקטגוריה המשפחתית העומד על 110 אלף ש"ח, מה שבהחלט דורש היכרות מעמיקה כדי לבדוק היכן זה מציב אותה מולה המתחרות.

תא נוסעים, שימושיות
בתא הנוסעים של הלאון אין הפתעות. כמקובל אצל בת במשפחת פולקסווגן הנדסת האנוש והעיצוב, פשוטים ברורים ולא מתחכמים. איכות החומרים וההרכבה טובה, אלא שבשם ההיררכיה בקונצרן הם לא מתעלים לרמה של הגולף. הפלסטיקה של פנים לוח המכשירים יחד עם דיפון הדלתות הפכו לאפורים/כסופים במסגרת מתיחת הפנים, מה שעוזר קצת להפיג את האווירה הקודרת בתא הנוסעים שהיה עד כה מורכב משילוב של שחור ושחור עם נגיעות של שחור. 

כאמור במסגרת מתיחת הפנים קיבלה הלאון מערכת מולטימדיה משודרגת, אך זו אינה נמצאת בגרסת ה-1.0 ליטר שממשיכה לעשות שימוש במערכת בעלת צג "5 קטן מידי ולא תמיד קריא ונוח לתפעול בזמן נסיעה.

הנהג בלאון נהנה מתנוחת נהיגה טובה וגלגל הגה נעים למגע. מרווח הפנים טוב מאד לארבעה נוסעים מבוגרים, קצת פחות אם נדחק מאחור נוסע חמישי שרצוי שיהיה צנוע במידותיו, אך לפחות הוא ייהנה מפתחי מיזוג שאינם קיימים במכוניות גדולות ויקרות בהרבה. תא המטען גם הוא יספק את המשפחה הממוצעת, ויוכל לאכלס שתי מזוודות גדולות ותיק צד די בקלות. עם זאת שפת ההטענה מעט גבוהה מידי.

ביצועים
מזעור נפחי המנוע באמצעות הגדשת הטורבו עבר לשלב הבא, כאשר מנועי 1.0 ליטר הופכים להיות החלופה למנועי 1.2-.1.4 טורבו אליהם התרגלנו בשנים האחרונות. את המנוע המותקן בלאון כבר פגשנו באוקטביה המחודשת והתרשמנו לטובה מהביצועים אותם הוא מספק, כך שבלאון המעט קלה יותר לא ציפינו להיות מופתעים לרעה.

115 כ"ס -20.4 קג"מ הם תפוקה נאה למכונית קומפקטית, וכשהם מגובים בתיבה כפולת המצמד עם שבעה יחסי העברה בעלת אופי נמרץ והעברות הילוכים זריזות הביצועים מספקים בהחלט. עם זאת, בגלל נפח המנוע הצנוע, שיא מומנט מתקבל מעל 2,000 סל"ד, כ-,500 סל"ד יותר מאשר במנועי ה-TSI הגדולים יותר. המשמעות היא שבדרך הררית ו/או תחת עומס רצוי להעביר את תיבת ההילוכים למצב ספורט, זאת כדי לא לתת לתיבה למהר להעלות הילוך ולהוריד את סיבובי המנוע לאזור של 2,000 סל"ד ומטה, שכן את הדחיפה המשמעותית מצליח לספק המנוע מעט למעלה מכך.

יחסית למנועי שלושה צילינדרים הנוטים לרעידות מוגזמות בסיבובי סרק המנוע בלאון חלק ונעים בעמידה. גם בידוד הרעשים טוב, כשרעש הטרטור האופייני למנועים כאלו חודר לתא הנוסעים רק בזמן תאוצה נחושה כשהמנוע עולה לאזור ה-4,000 סל"ד. צריכת הדלק הרשימה, ועמדה בתנאי המבחן על כ-13 ק"מ לליטר, מה שאומר כ-16-17 ק"מ לליטר בממוצע בתנאים רגילים.

התנהגות ונוחות

הלאון היא אמנם האחות הצעירה והספורטיבית יותר באופייה מהגולף, אלא שאין מה לחפש בה ריגושים מוטוריים. כבת נוספת לפלטפורמת ה-MQB ההתנהגות בלאון צפויה, בטוחה ונוסכת ביטחון – פועל יוצא של רמת אחיזה גבוהה, גם על צמיגים שאינם ספורטיביים, והיגוי מדויק אם כי מעט קל מידי ונטול תקשורת. 

המתלים בלאון מספקים רמת שיכוך זעזועים טובה ברוב תנאי הדרך, כשרק מהמורות עמוקות וגסות יטלטלו את המכונית ויעברו לגב הנוסעים. מערכת בלימה יעילה, אך לא יוצאת דופן בעוצמתה (לא שיש צורך באמת, זו הרי לא קופרה) משלימה חבילה עבור הלאון חבילה דינאמית טובה.

תמחור ומיצוב
את הקלף הגדול שולפת הלאון במעמד הקניה. תג המחיר שלה עומד על 110 אלף ש"ח, מה שאומר זהו נמוך בכ-20-25 אלף ש"ח ממחירי המחירון של משפחתיות קומפקטיות מקבילות, כולל פולקסווגן גולף. מחיר זה גם מציב את הלאון מול מכוניות סופרמיני מאובזרות, עליהן יש לה יתרון מוחץ בכל מה שקשור למרווח פנים ושימושיות.

למרות תג המחיר האטרקטיבי הלאון מגיעה ברמת אבזור מרשימה. תמצאו בה את כל האבזור החשמלי המקובל, בקרת אקלים מפוצלת, בקרת שיוט, חיישני גשם וחניה, בלם יחד חשמלי, חישוקים קלים ואפילו גג שמש פנורמי חשמלי (תוספת שתעלה לכם בגולף למעלה מעשרת אלפים ש"ח). באמת אבזור שכזו ניתן לסלוח על מערכת המולטימדיה הצנועה והיעדר נגן דיסקים שממילא מיותר בעידן ה-MP3.

קצת יותר קשה לסלוח על החיסכון שנעשה בתחום הבטיחות. הלאון אמנם מגיעה עם 7 כריות אוויר, והרוכשים יכולים לקבל במעמד הרכישה הטבה בדמות מערכת מוביילאיי בהתקנה מקומית, איך היא נעדרת את מערכות הבטיחות המתקדמות. החיסרון הזה בולט לא רק מכיוון שאחיותיה לפלטפורמה, הגולף והאוקטביה, כוללות מערכות כאלו כבר מרמת הבסיס, אלא גם מול העובדה שהאיביזה החדשה כוללת התראת התנגשות ובלימת חירום אוטונומית כסטנדרט בכל רמות הגימור, ומוסיפה גם מערכת בקרת שיוט אדפטיבית.

לדברי אנשי צ'מפיון מערכות בטיחות מתקדמות יצטרפו למפרט של הלאון כבר בתחילת 2018, אבל נשאלת השאלה הגדולה מדוע לחכות עד אז ולא לכלול את המערכות האלה כבר כאשר הגיע הדגם המחודש ארצה, בדומה למה שנעשה בגולף ובאוקטביה.

סיכום כללי
בשקט בשקט, מתחת לראדאר, מציעה סיאט את אחד הדילים האטרקטיביים ביותר בשוק המשפחתיות. האצ'בק מרווחת ושימושית, נעימה לנהגיה ולנסיעה עם מנוע יעיל וחסכוני ורשימת אבזור מכובדת. בנוסף, הלאון נהנית מתדמית צעירה שיכולה לקרוץ ללא מעט לקוחות הרוכשים את המכונית שלהם בעצמם ולא מקבלים אותה דרך מקום העבודה.

את כל אלו אורזת הלאון עם תג מחיר רשמי של 110 אלף ש"ח, שהוא כשל מכונית סופרמיני מאובזרת. החיסרון הגדול והמשמעותי הוא שהלאון נטולת כל אביזרי בטיחות מתקדמים, כך שבנוסף לחיסכון במחיר ובדלק יש תחושה שחסכו עליכם דווקא בתחום הבטיחות, וזה משהו שבשלהי 2017 לדעתנו אין מקום להתפשר עליו.


תגובות

אופיר דואק

נכתב על-ידי אופיר דואק

עיתונאי רכב מאז 2003 וכותב מאז כיתה א'. החל את דרכו במגזין אוטו, כתב במגזין ביזניסוויק ישראל וערך את האתר הדו-גלגלי דו"גרי. הקים את המגזין האינטרנט "אוקטן גבוה". אוהב כל דבר שיש לו גלגלים ומנוע שעובד על דלק מאובנים, חובב נוסטלגיה מוטורית ומתמחה בחדשות רכב ומבחני דרכים.

ארכיון: