• Ad
  • נהיגת התרשמות ראשונה: סקודה אוקטביה 1.0 ליטר

    המכונית ששיחרה את העם היושב בציון מקיבעון ה"1.6 אוטומט" והפכה, למרות מנוע בנפח של רק 1.2 ליטרים, לאחת המשפחתיות המבוקשות ביותר התעדכנה כשבתפריט מנוע המסתפק בנפח של ליטר ובשלושה צילינדרים. לא פספסנו הזדמנות לקחת סיבוב ראשון כדי לבדוק האם זה מספיק למכונית גדולה כמו האוקטביה
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    SMALL__MG_4478המהפכה החשמלית שהבטיחו לנו לפני עשור עדיין לא ממש כאן ורובן המכריע של המכוניות הנעות על פני הכדור הזה עדיין עושות שימוש בדלק מחצבי מזהם. עם זאת, בשנים האחרונות בהחלט נרשמים התקדמות משמעותית במתכון המוכר, שיפור ניצולת המנועים והפחתת כמות המזהמים שהמכוניות שלנו פולטות בדרך מנקודה א' ל-ב'.

    בניגוד למגיפת ההשמנה בקרב בני האנוש בראשית המילניום השלישי, נראה שיצרני הרכב דווקא מקפידים לאחרונה על דיאטה בדגמים החדשים ועל הצרת היקפים תוך שימוש במנועים יעילים ומוגדשים בנפחים קטנים.

    באמצע יוני הכריזה סקודה על עדכון קליל לאוקטביה. מרבית השינויים מינוריים וזניחים, אך במסגרת העדכון הוחלט על שינוי משמעותי למדי בגרסת הבסיס שהחל משנת המודל 2017 תצויד במנוע 3 צילינדרים בנפח 1.0 ליטר מוגדש שיחליף את מנוע ה-1.2 המוכר.

    עוד ב-TheCar:
    קיה ספורטאז' במבחן דרכים מול סיטרואן C4 פיקאסו וסקודה אוקטביה
    סקודה ופולקסווגן חוגגות חצי יובל יחד
    מבחן ישראלי ראשון לסקודה סופרב 1.8

    האם מנוע עם תאי בעירה בגודל של לא יותר מ-3 פחיות קולה יכול לספק את הדחף הנדרש כדי לשנע מכונית משפחתית בגודל נדיב?
    פחות משלושה שבועות אחרי שסקודה הכריזה על הגרסה החדשה למכונית הנמכרת והחשובה ביותר שלה הצלחנו להסתנן למושב הנהג של אחד האקזמפלרים הראשונים שירדו מקו הייצור ולצאת לנהיגת התרשמות קצרה שתנסה לתת תשובה לשאלה הזו בדיוק.

    מתרשמים

    העדכון הקל למשפחתית הצ'כית שהושקה בדורה הנוכחי בשנת 2013 לא כולל שינויים חיצוניים ומתמקד בשדרוגים מתחת למעטפת ובתא הנוסעים.
    מעבר למנוע ה-1.0 ליטר ניתן לציין, בין היתר, תוספות אופציונליות זניחות (שכלל לא בטוח שיכללו במפרט הישראלי) כמו מתז לניקוי מצלמת הרוורס, משטח הטענה אלחוטי לטלפונים סלולריים וגם תוספת מבורכת בדמות אופציה למערך מתלים אקטיבי עם אפשרות לשליטה בקשיחות המתלים, חדות ההיגוי ותגובת המצערת.
    מעבר לכך, האוקטביה מציעה את אותו מתכון מוכר ומוצלח הכולל עיצוב סולידי ושימושי, תא נוסעים איכותי ומרווח וחלל מטען ענק.

    SMALL__MG_4472

    נוהגים

    עכשיו הגענו לסיבה לשמה התכנסנו: מנוע שלושת הצילינדרים המוגדש בנפח ליטר שעד לאחרונה ניתן היה לפגוש רק ברכבים מקטגורית המיני שצפוי להחליף בשנת הדגם הבאה את מנוע ה-1.2 TSI המוכר שמשרת את האוקטביה ודגמים רבים אחרים של קונצרן פולקסווגן.

    על הנייר מנוע הליטר מציג נתונים משופרים מאלה של מנוע ה-1.2, עם הספק של 115 כ"ס ומומנט של 20 קג"מ לעומת 110 כ"ס ו-17.8 קג"מ במנוע ה-1.2.

    ההתנעה לא מסגירה את הפרידה מהבוכנה הרביעית ובניגוד לכל מיני מנועים תלת צילינדריים בקבינה לא מורגשות שום ויברציות או רעידות לא רצויות.
    גם תחילת הנסיעה מבטיחה למדי והמכונית הגדולה מזנקת בנחישות יחסית מהמקום ולפחות בתוואי הדרך הקצר שהוקצה לנו שהיה מישורי ברובו, עם נוסע בודד ברכב ובשילוב תיבת הילוכים ידנית, לא הורגש כל קוצר נשימה וחוסר בדחף.

    יתרה מזאת, בהאצות מהמקום, האצות ביניים ושיוטים מהירים מנוע הליטר מעניק תחושה (מבלי שבחנו זאת ראש בראש) מעט חיה, נמרצת ועוצמתית יותר ממנוע ה-1.2, ורק בטווח הסל"ד הנמוך יותר בין 1,000 ל-1,600 סיבובים לדקה הורגשה קצת עצלות ויתכן שבאזורים אלה גרסת ה-1.2 מושכת טוב יותר.
    מסלול המבחן הקצר שכלל נסיעה של כמה עשרות קילומטרים באזורים בין עירוניים וכפריים לא באמת יכול לספק לנו אמת מידה בנוגע להרגלי השתיה של המנוע המוגדש הקטן, אך בסקודה טוענים לשיפור של כ-8 אחוזים בנתוני צריכת הדלק ושיפור קל מאוד בנתוני פליטת המזהמים.

    SMALL__MG_4491

    מסכמים
    נהיגת ההתרשמות הקצרה על האוקטביה 1.0 ליטר הפתיעה אותנו לטובה.
    בניגוד לחששות, המנוע צנוע הנפח המוגדש שפגשנו לראשונה באיביזה הקטנה מצליח בהחלט "לעשות את העבודה" ולהתמודד היטב גם עם תוספת המשקל והמימדים המגודלים של המשפחתית מצ'כיה.
    עם זאת, יש לזכור שלא מדובר במבחן מלא ועל מנוע הליטר עדיין מוטלת חובת ההוכחה בתנאים מאתגרים יותר, בתפוסה מלאה ובחום הישראלי.

    עד כה היבואנים המקומיים של פורד, יונדאי, קיה ואופל העדיפו ללכת על בטוח ולוותר בשלב זה על גרסאות הליטר לדגמים המשפחתיים שלהם.
    יתכן שהחלטתם נבעה מחשש כי מנועים קטני נפח המחלצים את ההספק שלהם בעזרת טורבו בלחץ גדישה גבוה מאוד עשויים להיות אמינים פחות ולהתקשות לשרוד לאורך זמן באקלים וברמת התחזוקה הישראלית, ויתכן שמדובר בעיקר בחשש מפני חסמים פסיכולוגיים שיקשו על הרוכשים לקנות משפחתית עם מנוע כל כך קטן.
    כך או כך, זה הכיוון אליו תצעד תעשיית הרכב בשנים הקרובות ואין ספק שממש בקרוב אחד מיבואני הרכב בארץ יהיה חייב להרים את הכפפה.

    מצד אחד, כמי ששיחררה את הציבור בארץ הקודש מקיבעון "ה-1.6 אוטומט" ששלט בשוק עוד מאז ימי הסובארו 1.6 DL זה ממש מתבקש שסקודה תהיה מי שתעשה זאת, אך מאידך מהלך כזה, מבלי שיהיה מלווה בהפחתה של ממש במחיר המכונית, עשוי גם להיתקל בחבלי לידה שיערערו את מעמדה של האוקטביה בצמרת סגמנט המשפחתיות ובהחלט יתכן שהבחירה הפחות נועזת אך הנכונה יותר של אנשי צ'מפיון תהיה (בדומה למהלך שנעשה עם הגולף) דווקא לשפר את החבילה ולצייד את גרסאות הבסיס של האוקטביה במנוע ה-1.4 TSI המוצלח והמוכר, דבר שישמר את היתרון של הצ'כית בצמרת אל מול דגמים חדשים או מחודשים עם מנועים מוגדשים חזקים שנוספו לאחרונה לסגמנט.

    SMALL__MG_4480

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.