נבחרת
הכותבים
משלוח נקי: UPS החלה בניסויים של רכבי חלוקה עם תא דלק

משלוח נקי: UPS החלה בניסויים של רכבי חלוקה עם תא דלק

חברת השילוח הענקית החליטה שלא להמתין ליצרני הרכב ופיתחה בעצמה משאית חלוקה מונעת מימן שלמרות צבעה החום מביאה עמה בשורה ירוקה חשובה לרחובות הכרך


עבר כבר יותר מעשור מאז שכמעט כולם בעולם הרכב הבינו שהגיע הזמן שמנועי הבעירה הפנימית הלא יעילים והמזהמים יפנו את מקומם לטובות פתרונות מתקדמים יותר, אבל למרות שברור כשמש שמנועים חשמליים הם אופציה עדיפה בהרבה, טכנולוגיית הסוללות הקיימת היא מסורבלת, יקרה ולא ממש מספקת בכל הנוגע לטווח נסיעה ולמהירות טעינה.

אמנם בשנים האחרונות נעשתהבתחום קפיצת מדרגה גדולה במיוחד על ידי טסלה, אך יודעי דבר טוענים שמדובר בשלב ביניים ושכדי שהמכוניות החשמליות יוכלו באמת לתפוס את מקומן של המכוניות עם מנועי בעירה פנימית יש צורך לעבור לשימוש במקור אנרגיה שניתן לתדלק במהירות ולמעשה מאפשר טווח נסיעה בלתי מוגבל.

אותו "דלק המחר" הוא ככל הנראה מימן ולמעשה לא ממש מדובר בתגלית חדשה והתהליך הכימי המאפשר ליצור אנרגיה על ידי ערבוב מימן וחמצן התגלה כבר במאה ה-19.

יתרה מזאת, בשנות ה-70' של המאה ה-20 נעשו כבר ניסויים ראשונים על ידי יצרניות הרכב לשלב תאי דלק ומנועים חשמליים בהנעת כלי רכב ועל אף שהניסויים הוכתרו כהצלחה לקח עוד יותר מ-40 שנים עד שטויוטה השיקה לפני קצת יותר משנה את המיראי, רכב ראשון בייצור סדרתי (במהדורה מצומצמת ) למכונית מימן.

המיראי היא ללא ספק מכונית מרשימה, אך לפחות בשלב זה מחיר הייצור שלה גבוה מדי ולא ניתן למצוא היתכנות כלכלית למכוניות מסוג זה, לפחות לא בעתיד הקרוב.

בכלי רכב מסחריים ומשאיות הסיפור הוא שונה ומשום שלא נדרש מזעור של מערכת הפקת האנרגיה ממימן כמו ברכב פרטי עלות המערכת יכולה להיות נמוכה באופן משמעותי ולכלי רכב שממוצע הנסועה שלהם גבוה בהרבה מאשר של כלי רכב פרטיים גם בסעיף עלויות השימוש השוטפות ניתן בהחלט למצוא הגיון.

עם זאת, בשלב זה בהעדר תשתית נרחבת למילוי מימן אף יצרן רכב גדול לא השיק, מעבר לדגמי קונספט, רכב מסחרי מונע במימן.

ב-UPS החליטו לא להמתין ליצרן שיספק לה כלי רכב ירוקים יותר ולפתח בעצמה משאית חלוקה עירונית מונעת מימן.

משאיות החלוקה החומות והרבועות הן חלק מהנוף האמריקאי וב-UPS מקווים שבתוך מספר שנים ניתן יהיה להחליף את ממשאיות הדיזל המזהמות ברכבים נטולי פליטות מזהמים.

UPS מדווחת כי מאז 2009 היא השקיעה למעלה מ -750 מיליון דולר בכלי רכב בעלי הנעה חלופית ובפיתוח טכנולוגיות שנבדקו ב -8,100 כלים שונים, מאופניים וקטנועים חשמליים דרך רכבי חלוקה היברידיים וחשמליים ועד למשאיות מונעות בגז טבעי או ביו דיזל, הנעים מיליוני מיילים בשנה.

משאית החלוקה מונעת המימן היא גולת הכותרת של הפרויקט, לפחות עד כה, והיא מצוידת במערכת הנעה חשמלית עם סוללה של 45 קילוואט ומערכת תא דלק עם מיכל מימן המסוגל בכל מילוי להפיק 32 קילוואט של אנרגיה חשמלית למנוע.

שילוב בין הסוללות למערכת תא הדלק מעניק טווח כפול של יותר מ-200 קילומטרים בטעינה מאשר זה שבמשאיות החברה הנעת בכוח סוללות בלבד ובניגוד למשאיות הנעות על סוללות הדורשות טעינה ארוכה לפני שהן יכולות לחזור לעבודה, את מיכל המימן ניתן למלא בקלות בתוך כחמש דקות.

משאית החלוקה שפותחה בשיתוף גופים ממשלתיים ממשרד האנרגיה עברה כבר כמה אלפי שעות ניסוי ובקרוב היא תכנס לשירות כחלק מצי משאיות החלוקה הקונבנציונליות של החברה באזור סקרמנטו שבקליפורניה.
בהמשך מתכננים ב-UPS להוסיף לניסוי משאיות נוספת שיפעלו אף הן באזורים שונים של קליפורניה, מדינה בה קיימת רשת נרחבת (באופן יחסי כמובן) של תחנות למילוי מימן.

 

 

 


תגובות

נעם וינד

נכתב על-ידי נעם וינד

התאהב במכוניות כנער ובעקבות תשוקתו זו נקשר בעולם העיתונות לכל חייו. בגיל העשרה עבד במגזינים "אוטו" ו"טורבו", בצבא שירת בעיתון "במחנה" ומשם המשיך לשנים רבות בעיתונות הארצית, בעיקר ב"מעריב". ב-2008 חזר לאהבה הישנה והתמקד בכתיבה מוטורית במגזינים "אוטו" ו"הגה". ערך את אתר האינטרנט "מוטוקאר" והקים וערך את ערוץ הרכב באתר "mako". חובב מושבע של רכבי הנעה אחורית ודריפטים ומקבל צביטה בלב מרכבי אספנות.

ארכיון: