• Ad
  • 3 מיליון מכוניות יתוקנו בגלל כריות-אוויר שמתפוצצות מעצמן

    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    הונדה, ניסאן ומאזדה קוראות לתיקון של לפחות 3 מיליון מכוניות בגלל חשש מפיצוץ לא רצוני של כריות-אוויר מתוצרת יצרן יפני

    גם יפנים יכולים לפשל: אחסנה לקויה של רכיבים במפעלים של יצרן יפני לייצור כריות-אוויר בטיחותיות היא ככל הנראה הסיבה לתקלה שמחייבת קריאה לתיקון של לפחות שלושה מיליון מכוניות מתוצרת הונדה, ניסאן ומאזדה.

    קריאה זו לתיקון מצטרפת לקריאה לתיקון באותו נושא אשר פרסמה טויוטה כבר לפני כשבועיים, ל-1.62 מיליון כלי רכב, ולקריאות דומות שכבר בוצעו בעבר.

    ארבע יצרניות הרכב היפניות, ונוסף להן גם שלוש חברות אחרות, רכשו כריות-אוויר מחברת טקאטה היפנית להתקנה במכוניות שיוצרו בין השנים 2000 ל-2002. לפני כחמש שנים החלו להתקבל עוד ועוד תלונות לגבי פיצוץ לא רצוני של כריות-אוויר, כלומר שכריות התפוצצו מבלי שהמכונית הייתה מעורבת בתאונה.

    פתיחת כרית-אוויר היא אירוע מאד אלים, שכרוך בפגיעה פיזית בפניו של הנהג, רעש עצום, והסתרת שדה הראיה שלו למשך מספר שניות, לכן אין זה מפתיע שחלק מן המקרים של פתיחה לא רצונית של כריות גרמו לתאונות, מקצתן אף קטלניות.

    בעבר בוצעה כבר קריאה לתיקון של מכוניות שבהן הותקנו כריות פגומות כאלה, אולם כעת מסתבר שבגלל תקלות ברישומים של טקאטה נשלחו חלקים פגומים לאותם תיקונים, לכן כעת נדרש תיקון חוזר לאותם כלי רכב. הקריאה הנוכחית לתיקון מעלה את מספר המכוניות שנקראו לתיקון בגלל תקלות אפשריות בכריות-האוויר מתוצרת טקאטה לעשרה מיליון בחמש השנים האחרונות.

    לאחר שטויוטה הודיעה בשבוע השני של יוני על הקריאה החדשה לתיקון הורחבה השבוע הקריאה גם למכוניות מתוצרת הונדה, ניסאן ומאזדה. בשלב זה מגיע היקף הקריאות הנוספות לשלושה מיליון מכוניות, בהן כשני מיליון מתוצרת הונדה (כמיליון באמריקה, כ-154,000 באירופה, וכ-670 אלף ביפן).

    דגמי הונדה שבהם יבוצע התיקון הם סיביק, CR-V , המיניוואן אודיסיי והקרוס-אובר 'אלמנט'. באירופה כלולים בתיקון גם ג'אז ו'סטרים'.

    אצל מאזדה מדובר בכ-160 אלף מכוניות, מהן כ-90 אלף שנמכרו באירופה. דגמי מאזדה שכלולים בתיקון הם RX-8, שלא נמכרה בארץ באופן סדיר (אך מספר יחידות שלה הגיעו לכאן), וכן הדור הראשון של מאזדה 6.

    אצל ניסאן מדובר ב-755,000 יחידות ברחבי העולם, מהן כ-228,000 בצפון אמריקה. דגמי ניסאן הרלבנטיים הם פאת'פיינדר, 'קיוב' (שלא נמכר בישראל), וכן אינפיניטי FX35 שלא נמכר כאן בשנים הרלבנטיות אך מספר יחידות הגיעו ביבוא אישי.

    בהונדה דיווחו על כך שידוע להם על 41 תאונות שנגרמו בגלל פיצוץ לא רצוני של כריות, ובהן נהרגו שני בני אדם. בניסאן ובמאזדה אמרו שאצלם לא התקבלו דיווחים על נפגעים.

    הלחות הורגת

    הפגם שהתגלה בכריות-האוויר נוגע ל"מנפח" – רכיב שמנפח את הכריות בעת תאונה. רכיב זה מכיל חומר נפץ כימי, אשר מוצת באמצעות נפץ כדי לשחרר כמו גדולה של גז בתוך שבריר שניה.

    החומר הכימי הזה כנראה רגיש לרטיבות, והוא נחשף אליה בשני מפעלים של היצרן בארה"ב ובמכסיקו. עם זאת, ייתכן שחלק מתהליכי הייצור הנוספים, למשל כאלה שקשורים בלחץ הדחיסה של החומר, גורמים גם הם לבעיה.

    בנוסף, כנראה שהבעיה נובעת לא רק מתהליך הייצור והאחסנה במפעלים, אלא גם לאחר שהמנפחים מותקנים כבר במכוניות, כך שנראה שכריות האוויר של טקאטה רגישות באופן כללי ללחות. במקביל לקריאה הכללית לתיקון הכריזו השבוע שבעה יצרני רכב על קריאה לתיקון של מכוניות שנמכרו במדינות שבהן הלחות גבוהה.

    נוסף להונדה, ניסאן ומאזדה יחליפו גם טויוטה, פורד, קרייזלר וב.מ.וו. כריות מתוצרת טקאטה במכוניות שנמכרו מדינות פורטו ריקו, פלורידה, הוואי ואיי הבתולה.

    בתגובה לשאלה מדוע לא זומנו לתיקון גם מכוניות שנמכרו במדינות אחרות שבהן יש לחות גבוהה השיבו רוב דוברי החברות שההחלטה התקבלה בהתאם להנחיות מינהל הבטיחות בדרכים הפדרלי האמריקני.

    https://youtu.be/Gjs_n5ZVEVc

    נכון לעכשיו נראה שייתכן שזהו רק קצה הקרחון: היות שטקאטה מספקת מיליוני כריות-אוויר בכל שנה למספר רב של יצרניות רכב, ובהנחה שאין הבדל בתהליכי הייצור, לא מן הנמנע שבימים או בשבועות הקרובים יצורפו יצרני רכב נוספים לתהליך, וגם הן יבצעו קריאות לתיקון.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.