נבחרת
הכותבים
מזעזע: פולקסווגן הזרימה גז לתאים אטומים אליהם הוכנסו קופים כדי להוכיח שמנועי הדיזל שלה לא מזהמים

מזעזע: פולקסווגן הזרימה גז לתאים אטומים אליהם הוכנסו קופים כדי להוכיח שמנועי הדיזל שלה לא מזהמים

72 שנים לאחר השואה יצרנית הרכב הגרמנית מימנה ניסוי מזוויע בו הוזרם גז הנפלט ממנוע TDI לתא אטום בו שהו קופים. מאחר שהמכונית שהשתתפה בניסוי ב-2014 הייתה מצוידת בתוכנת הרמייה שעומדת במרכזה של פרשת "דיזלגייט" ומשנה את רמות פליטת המזהמים בעת בדיקות הקופים שרדו את הניסוי, אולם לא ברור מה היו ההשפעות לטווח הארוך של הניסוי הנורא 


72 שנים לאחר השואה, בסמיכות מצמררת ליום השואה הבינלאומי, התברר בסוף השבוע כי יצרנית הרכב הגרמנית פולקסווגן מימנה לפני כמה שנים מחקר אשר במסגרתו הוכנסו מספר קופים לתא אטום אליו הוזרמו גזי הפליטה מצינור המפלט של חיפושית מודרנית עם מנוע TDI.

הניסוי היה חלק ממאמצים ממושכים, ממומנים ומתוכננים היטב של פולקסווגן, כמו גם של יצרני רכב אירופאים אחרים, במטרה לערער את מסקנות ארגון הבריאות הבינלאומי מ-2012 הקובעות כי הגזים שפולטים מנועי דיזל מודרניים מסוכנים מאלה הפולטים מנועי בנזין בשל מינונים גבוהים של גזים כמו NOX בעלי השפעה ישירה על בריאות בני האדם הגורמים לבעיות נשימה קשות ואף לסרטן.

בשנות ה-90 יצרני הרכב השתמשו בעוצמתם הפוליטית ושכנעו את מנהיגי אירופה שמנועי דיזל מודרניים  דווקא ידידותיים יותר לסביבה ומעבר לשימוש נרחב בהם יעזור להילחם בשינוי האקלים משום שפליטת ה-CO שלהם נמוכה מאשר במנועי בנזין.

וכך במשך שנים, באירופה ובמדינות רבות נוספות, נוסחת חישוב פליטת המזהמים שמה את הדגש על פליטות ה-CO ומנועי הדיזל דווקא זכו להטבות מס והיו פופולריים מאוד, אבל  עוד לפני הקביעה החד משמעית של ארגון הבריאות העולמי מחקרים שנערכו בעשור האחרון וחצי הצביעו על העיוות בשיטת החישוב האירופאית ועל ההשפעה הישירה של שימוש במנועי דיזל על בריאות האנשים שנחשפים לפליטותיהם, וערים ובהמשך גם מדינות באיחוד החלו לחוקק חוקים שמגבילים את השימוש במכוניות עם מנועי דיזל בשטחן.

בארצות הברית מנועי דיזל מעולם לא היו פופולריים במכוניות פרטיות וסבלו ממיסוי גבוה יותר, אך פולקסווגן, שברשותה היו מנועי דיזל מתקדמים וחסכוניים רצתה לשנות את המצב והאמינה שמנועי הדיזל היעילים שלה יכלו להתחרות בפופולריות ההולכת וגוברת של מכוניות היברידיות בארצות הברית אם רק תצליח לשכנע את המחוקקים ואת הלקוחות כי מנועי הדיזל המודרניים נקיים ולא מסוכנים לבריאות.

מכוניות דיזל של פולקסווגן שנקנו בחזרה מהלקוחות בעקבות פרשת דיזלגייט. צילום נעם וינד

מסתבר שהשאיפה הזו העבירה את אנשי פולקסווגן על דעתם ולצד מה שמכונה פרשת "דיזלגייט", בה כזכור הושתלה תוכנה זדונית שידעה לשנות את מפת הניהול של המנוע ולהפוך אותו לפחות מזהם בעת בדיקות זיהום אוויר ותקינה, מתברר שבחוסר רגישות משווע למעשי הנאצים בשואה – אשר למי שאינו יודע לפני הקמת מחנות ההשמדה עשו שימוש נרחב במשאיות גז עם תא מטען סגור שאליו חובר צינור המפלט ואליהם הוכנסו יהודים שנחנקו למוות, ב-2014 אנשי פולקסווגן אישרו ניסוי מזוויע ואכזרי בבעלי חיים שכלל בניית תא גז לקופים ובחינה של היכולת שלהם לשרוד בחלל אטום אליו מוזרמים גזי פליטה ממנוע דיזל מודרני.

הניסוי בוצע על ידי מכון המחקר European Research Group on Environment and Health in the Transport או בקיצור EUGT שהוקם ב-2007 ונסגר ב-2017, מומן על ידי פולקסווגן וגם ב.מ.וו ומרצדס ובראשו עמד עובד לשעבר של פולקסווגן, ומטרתו המרכזית הייתה להפיק מחקרים שונים שיראו שהפליטות של מנועי הדיזל לא מסוכנות כפי שטוענים.

הפרטים על ניסוי תא הגז והקופים נחשפו במסגרת הדיונים בבית המשפט בכמה מתביעות הנזיקין היצוגיות שהוגשו נגד פולקסווגן בעקבות פרשת דיזלגייט, ומספקים הצצה נדירה ומטרידה מאוד לעולם המחקרים האקדמיים הלכאורה אובייקטיביים הממונים על ידי חברות בעלות אינטרסים ברורים, גם כמו גם על כמות אדירה של ניסויים הזויים, מיותרים לחלוטין ואכזריים המתבצעים בבעלי חיים מתוך אמתלה מדעית לכאורה.

קוף מקוק. צילום: וויקיפדיה

אנשי EUGT העבירו את ביצוע הניסוי בקופים המכון לחקר הנשימה של Lovelace בניו מקסיקו שבארצות הברית וזה היה אמור לערוך השוואה בהשפעה המיידית והמתמשכת על בריאות החיות לאחר חשיפה ממושכת לגזי פליטה מדוללים של מנוע TDI מודרני אל מול גזי פליטה (מדוללים באוויר אף הם) של מנוע דיזל של טנדר פורד מסוף שנות ה-90'.

למזלם של קופי המקוק המסכנים שהוכנסו לתא האטום אשר בו הוקרנו להם סרטים מצוירים כדי להרגיע אותם, ומבלי שאנשי מכון המחקר מניו מקסיקו ידעו על כך, החיפושית שצינור המפלט שלה חובר לתא הייתה מצוידת באותה תוכנת רמייה של פולקסווגן מפרשת "דיזלגייט" ומאחר שהרכב לא היה בתנועה על הכביש זו שינתה את מפת הניהול של המנוע והפחיתה באופן משמעותי את כמות הגזים הרעילים שנפלטו מהאגזוז.

עשרת הקופים שהשתתפו שרדו את הניסוי בחיים אך לא ברור מה היו ההשפעות ארוכות הטווח של חשיפה מרוכזת שכזו לגזים שנחשבים למסוכנים, גורמים לבעיות אסתמה ומסרטנים על בריאותם וחסרים גם פרטים באשר לאם בוצע גם חלקו השני של הניסוי עם מנוע הטנדר המיושן.

בעדות בשבועה בפני בית המשפט הצהיר ג'ק מקדונלד שהיה אחראי על ניסוי הקופים כי פולקסווגן לקחה חלק מרכזי בניסוי ומהנדסים שלה היו שותפים מלאים בהכנת המסוע וחיבור המפלט לחדר הקופים האטום, אך טען כי לא היה לו מושג כי מכונית החיפושית שהשתתפה הייתה מצוידת בתכונת הרמייה שלמעשה שינתה את התוצאות.

מחקר הקופים לא פורסם מעולם, לא לגמרי ברור אם בשל העובדה שעורכיו התקשו להגיע למסקנות ברורות, בגלל התפוצצות פרשת "דיזלגייט", או שמישהו בפולקסווגן הבין את הבעייתיות בכך שיצרנית רכב גרמנית מפרסמת מחקר על ניסוי בתאי גזים.

בעקבות חשיפת פרטי המחקר אנשי פולקסווגן טענו כי עבודת המחקר שבוצעה על ידי EUGT היא "מדעית, לגיטימית ולוותה על ידי ועדה מייעצת למחקר המורכבת ממדענים מאוניברסיטאות ומכוני מחקר ידועים",  אולם פולקסווגן מתנצלת על שיקול דעתם המוטעה של עורכיו וכי החברה מסבורה כי שיטות המחקר בהן השתמשו החוקרים בניסוי היו מוטעות וכי פולקסווגן מתנערת מכל סוג של ניסוי הכולל התעללות בבעלי חיים וכי "ניסויים בבעלי חיים מנוגדים לאמות המידה האתיות שלנו".

ממרצדס וב.מ.וו נמסר כי הן אמנם תמכו במכון המחקר אך לא היו מודעים לכך שבמחקר הספציפי שהוזמן על ידי פולקסווגן נעשה ניסוי שכלל שימוש בקופים.

פעילים למען זכויות בעלי חיים בעולם ובארץ לא נותרו אדישים וביום שישי הקרוב ב-11 תתקיים הפגנה נגד פולקסווגן מול קניון איילון.


תגובות

נעם וינד

נכתב על-ידי נעם וינד

התאהב במכוניות כנער ובעקבות תשוקתו זו נקשר בעולם העיתונות לכל חייו. בגיל העשרה עבד במגזינים "אוטו" ו"טורבו", בצבא שירת בעיתון "במחנה" ומשם המשיך לשנים רבות בעיתונות הארצית, בעיקר ב"מעריב".
ב-2008 חזר לאהבה הישנה והתמקד בכתיבה מוטורית במגזינים "אוטו" ו"הגה". ערך את אתר האינטרנט "מוטוקאר" והקים וערך את ערוץ הרכב באתר "mako".
חובב מושבע של רכבי הנעה אחורית ודריפטים ומקבל צביטה בלב מרכבי אספנות.