• Ad
  • הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים מפיצה גרסה דיגיטלית וחינמית של ספר תיאוריה ללימוד נהיגה
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    באופן נסתר, כמעט מחתרתי, ביצעה הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים את המהלך הבודד החשוב ביותר מאז הקמתה: הפקת ספר תיאוריה חצי רשמי למדינת ישראל.

     

     

    הספר, שמהדורה דיגיטלית שלו ניתנת להורדה בחינם מאתר האינטרנט של הרשות, לא ממותג אמנם כספר תיאוריה רשמי של מדינת ישראל (אלא נקרא בשם לא מחייב: "נוהגים אחרת נוהגים נכון"), אולם הרשות מצהירה שמטרתו היא "להנחיל לכלל הנהגים, ובייחוד לנהגים צעירים בתהליך הלימוד ולאחר קבלת הרישיון, ידע נרחב ותובנות אודות תורת הנהיגה הנכונה".

    התוצאה, מכל מקום, היא ספר התיאוריה הטוב ביותר שהופק עד היום בישראל, והמלא ביותר מבחינת מידע שימושי ללומדי הנהיגה.

    ספר התיאוריה של הרשות הלאומית ממלא ריק שמשרד התחבורה לא השכיל למלא מזה למעלה משלושה עשורים. למרות ביקורת שספג המשרד במספר מסגרות אשר חקרו את הכשלים בטיפול בבטיחות בדרכים – בהן ועדה מקצועית לבחינת לימוד הנהיגה (בראשות אוריאל לין), ועדת החקירה הפרלמנטרית לבטיחות בדרכים (בראשות ח"כ לנגנטל), דיונים רבים בוועדת הכלכלה, ושני דוחות של מבקר המדינה – עד להופעת הספר הנוכחי מדינת ישראל לא טרחה להסביר לנהגים מה הוא החומר התיאורטי שהיא מצפה מהם לדעת כתנאי לקבלת רישיון נהיגה.

    הספר החדש הופק על-ידי צוות פיתוח בניהול, ליווי, וייעוץ מקצועי של מאיר אלרם, מנהל אגף תיאום גורמי חוץ ברשות הלאומית לבטיחות בדרכים. לפי הקרדיטים שבו הוא נכתב על-ידי חברת 'כרמל תחבורה 2005' (בית ספר לנהיגה אשר הוקם לפני למעלה מ-30 שנים בידי חיליק פלוטקין ואשר מנוהל על-ידי בני המשפחה) ובאופן אישי נכתב, צולם ואוייר על-ידי חיליק פלוטקין.
    תמונות ואיורים נוספים נלקחו מ"ספר השאלות והתשובות למבחן הנהיגה העיוני בהוצאת משרד התחבורה והבטיחות בדרכים".

    למרבה הצער, אולי בגלל האופי המחתרתי שבו הופקה ההפקה החשובה הזאת, הטקסטים לא נפתחו מבעוד מועד לעיון והערות הציבור אלא "נקראו וקיבלו הערות" מאת עו"ד עמי רוטמן, היועץ המשפטי של הרשות הלאומית ועל-ידי ד"ר שי סופר, המדען הראשי של משרד התחבורה, וכן על-ידי ד"ר דן לינק.

    זאת ככל הנראה הסיבה שבספר קיימים מספר אי דיוקים וטעויות אשר יכולים היו להימנע לו הייתה מבוצעת עבודה פתוחה ושקופה לכלל הציבור.

     

     

    לספר התיאוריה החדש ישנם מספר יתרונות חשובים ומהותיים על-פני כל הספרים ואמצעי המדיה האחרים אשר משמשים כיום תלמידים במהלך לימוד התיאוריה, והחשוב ביותר בהם הוא שלראשונה מובא טקסט רשמי ולכאורה מחייב מטעם רשות רשמית של מדינת ישראל.

    היות שכל אדם רשאי לכתוב, לערוך ולפרסם כל ספר בכל נושא (ובתנאי שלא יעבור על חוקי המדינה), בפועל קיימים כיום בשוק ספרים שמכילים לא רק טעויות קשות אלא גם טקסטים שבחלקם הם הזויים.

    ספר רשמי, לעומת זאת, אמור להיות טקסט יחיד שמופץ מטעם מדינה וצריך להיות מתואם עם כל שינוי בשיטת לימוד הנהיגה ו/או בשאלות שמופיעות במבחני התיאוריה שמדינה עורכת.

    למרבה הצער, הספר הנוכחי לא ממותג כספר ללימוד תיאוריה (אלא, כאמור, רק כ"נוהגים אחרת, נוהגים נכון"), ובאף מקום גם לא נטען שזהו ספר תיאוריה רשמי של המדינה (אלא רק: "ספר… פרי ניסיוננו רב השנים בהכשרת מורים לנהיגה, מנהלים מקצועיים לבתי ספר לנהיגה… הספר "נוהגים אחרת", תרתי משמע, נועד להוסיף ידע רחב ותובנות עמוקות על-אודות תורת הנהיגה הנכונה… (להעשיר) את "ארגז הכלים" של הנוהג ברכב, ישפר את איכות קבלת ההחלטות שלו ויתרום לנהיגה בטוחה ואחראית"). מכך עולה שמדובר רק בספר "חצי רשמי", אם כי זהו בהחלט צעד חשוב כאמור.

    יתרון גדול של הספר החדש הוא הפצה דיגיטלית וחינמית שלו, אשר מנגישה אותו לכל תלמיד נהיגה כמו גם לכל מי שמבקש לרענן את הידע שלו בתיאוריה ובחוקי תנועה.

    ביצוע ראוי לציון

    מבלי להתעכב על פרטים, או לתאר בשלב זה כמה מן התקלות שנפלו במהלך העשייה, ספר התיאוריה כתוב ומעוצב באופן ברור ונוח לשימוש, ומשולבות בו מספר דוגמאות מבין כ-1,300 שאלות שכלולות במאגר שאלות התיאוריה. כך נוצר תמריץ לתלמידים להימנע מן השיטה הנהוגה מזה כמעט שני עשורים של "שינון שאלות" ותחת זאת ללמוד את התיאוריה שאותה מבקשת המדינה להנחיל לנהגים.

     

     

    מטרת הפרויקט הייתה להסביר את תקנות התעבורה, לפרט כיצד להימנע ממצבי סיכון וכיצד לנהוג במצבי חירום שונים, ואילו הביצוע אמור להיות מותאם לתכנים של "כרטיס התלמיד" שאמור היה לשמש את כל מורי הנהיגה במהלך לימוד נהיגה. ניכר בתוצאה הסופית שהיא מבוססת על ניסיון רב שנים בלימוד נהיגה וקשורה היטב עם מערך לימוד הנהיגה הנוכחי – לקוי ככל שהוא.

    כאמור, ספר התיאוריה החדש מתחיל לסתום פער של למעלה מ-30 שנים בתחום לימוד הנהיגה בישראל, ומבחינה זאת מדובר ככל הנראה בהישג הבודד החשוב ביותר של הרשות הלאומית מאז הקמתה – בשנת 2006. מכאן אפשר וצריך לשפר את המוצר הקיים, תוך כדי ניצול היתרון שמדובר בגרסה דיגיטלית נוחה להפצה, וזאת כמובן במקביל לביצוע רפורמה מקצועית מקיפה בכל תחום לימוד הנהיגה בישראל.

    את תגובת הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים ותגובת משרד התחבורה נפרסם אם וכאשר נקבל כאלה.

     

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    לראשונה מאז קום המדינה: ספר תיאוריה חצי רשמי

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.