• Ad
  • אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    בכירי משרד התחבורה מודים כבר שנים שרמתם של מבחני הרישוי לנהגים חדשים נמוכה, ושהתוצאה היא נהגים שלא מלמדים אותם לנהוג. אז מה הפתרון שלהם? להפריט את הרמה הנמוכה במקום להעלות אותה

    בכיר במשרד התחבורה מודה: רמת מבחני הנהיגה נמוכה. כך בדיוק אמר סמנכ"ל המשרד, אבנר פלור, בדיון שערכה ועדת הכלכלה של הכנסת בשבוע שעבר. "זה נכון, רמת הבחינה נמוכה", הבהיר הסמנכ"ל, למי שחשב שמבחני הנהיגה נערכים במקצועיות ראויה. ומי אשם ברמה הירודה של המבחנים?

    הבה נראה: תפקידו הרשמי של פלור הוא "סמנכ"ל בכיר תנועה" – הממונה על מינהל התנועה במשרד התחבורה. מינהל התנועה "מופקד על ביצוע מדיניות המשרד בכל הנושאים הנוגעים להכשרת הנהג, בחינתו, רישויו, הסמכת מורי נהיגה ומנהלים מקצועיים". אז מה למדנו? פלור מותח ביקורת על עצמו.

    חייבים לתקן

    זו אינה הפעם הראשונה שבה פקידים בכירים במשרד התחבורה מותחים ביקורת על עצמם (שלא בכוונה, כמובן, אלא אולי בתקווה שהשומעים ישכחו את מהות תפקידם). למשל, באוגוסט 2011 התייצב בוועדת הכלכלה קודמו של פלור, עוזי יצחקי (המשמש כיום כמנכ"ל המשרד), והלין על רמתם הנמוכה של לימודי הנהיגה.

    "לתוכנית ההכשרה הנוכחית (של תלמידי נהיגה, ש.ה) יש מספר נקודות חולשה בולטות מאוד, חייבים לתקן אותה", ביכה יצחקי את המצב הלקוי. "שיטת ההכשרה לא מכשירה היום את התלמיד באופן מעשי ללימודי הנהיגה… המורה מלמד את התלמיד איך לעבור את הטסט, הוא לא מלמד אותו איך לנהוג". מילים כדרבנות, אך שוב – יצחקי היה באותה עת מי שממונה מטעם ממשלת ישראל על "הכשרת הנהג, בחינתו, רישויו, (ו)הסמכת מורי נהיגה".

    התלונות שמפנים בכירי המשרד נגד עצמם לא הובילו לחשבון נפש נוקב. פעם אחר פעם בחן המשרד את הכשרת תלמידי הנהיגה, הסמכת המורים ורישוי הבוחנים, ופעם אחר פעם לא קרה דבר. בשבוע שעבר, כאשר הבטיח אבנר פלור לחברי ועדת הכלכלה שמשרדו בוחן דרכים להעלאת רמת מבחני הנהיגה, ענה לו ח"כ ישראל חסון: "אני בדיון הזה השתתפי בשש השנים האחרונות שלוש פעמים, ונאמרה אותה תשובה… יש משהו מאוד בסיסי, שמחייב אתכם לקחת דברים שכבר בדקתם, ופשוט לקבל החלטות".

    תשובה מתחמקת

    ההחלטה שעומדת כעת על הפרק היא הפרטת מבחני הנהיגה. אלא שנראה שפקידי משרד התחבורה בחרו להציג תמונה עמומה בפני חברי ועדת הכלכלה. "אני חייב להגיד שההצעה לסדר שעלתה פה הייתה (בעניין) הפרטת מבחני הנהיגה המעשיים ולא קיבלנו תשובה", נזף ח"כ דוד צור בנציגי משרד התחבורה. "קיבלנו תשובה מתחמקת שאומרת – אנחנו בודקים, אנחנו רוצים, נראה, נחליט".

    מול העמימות של פקידי משרדו, שר התחבורה, ישראל כץ, דווקא מציג עמדה נחרצת. "דבר שכרגע מתגבש זה בעצם להפריט – המילה שחלק כאן לא אוהבים – להפריט את מערך המבחנים המעשיים", אמר השר במליאת הכנסת לפני כחודשיים. "יש (כיום) מעל 120 בוחנים. חלק מהם יועסקו בפיקוח על הנושא הזה (הפרטת המבחנים), וחלק נוודא שישולבו, בשכר הולם, במערך הפרטי הזה".

    התוצאה, לפי השר, תהיה שיפור משמעותי ברמת השירות הניתנת לתלמידי נהיגה שניגשים למבחן מעשי. "שלא יצטרכו להמתין שלושה חודשים", הבטיח השר, "כדי שבמחיר שנקבע, ואולי אפשר יהיה אפילו להוזיל אותו, יוכלו לגשת בתוך ימים למבחן הנהיגה הראשון, ואם נכשלים – ימתינו פרק זמן סביר עד השני".

    נשמע נהדר, אבל הנה בעיה קטנה שמעיבה על החזון האוטופי – מי שאחראי למצב הלקוי כיום הוא משרד התחבורה והעומד בראשו, השר כץ. אז בעצם מה שקרה הוא שהאחראים על הליקויים החליטו שבמקום לפתור את הליקויים, עדיף פשוט לגלגל את האחריות לפתחו של מישהו אחר.

    וגם אם זה נשמע לכם הגיוני, ואפילו אם הפרטה היא אכן הפתרון הנכון, נשאלת השאלה מה יקרה עד שיופרטו המבחנים המעשיים? האם משרד התחבורה סבור שראוי להמשיך להכשיר נהגים באופן לקוי, ולבחון אותם במבחנים שרמתם נמוכה? התוצאה, זאת יש להזכיר לשר ולפקידיו, היא לא רק המתנה ארוכה למבחן. התוצאה היא רמת נהיגה נמוכה שתורמת את חלקה לתאונות הדרכים.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    להפריט את הביזיון

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.