• Ad
  • יש לך הונדה מדגם 2001-2003? סע מיד למוסך!

    מנהל הבטיחות בדרכים האמריקני מפציר בבעלי דגמים מסוימים של הונדה להפסיק לנהוג בהם, בגלל סכנה מוחשית לפיצוץ מנגנון הניפוח של כריות האוויר מתוצרת טקאטה
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    כל מי שעוקב אחר הפרסומים ב-TheCar בשנה וחצי האחרונות מכיר היטב את פרשת כריות-האוויר המתפוצצות והקטלניות מתוצרת טקאטה, אשר כבר הרגו לכל הפחות 14 בני אדם ופצעו מאות.

     

    כרית אוויר.JPG 002

     

    היות שהמדינה המסודרת ביותר בעולם בכל הקשור לקריאות לתיקון ולטיפול בהן היא ארצות הברית, הרי שכמעט כל הידע אודות פרשה זאת מגיע משם, אבל צריך להניח שהיקף הבעיה, ובעיקר המספר המדויק של הרוגים ונפגעים, גדול הרבה יותר שהרי מדובר בתופעה כלל עולמית.

    בסוף השבוע האחרון חלה התפתחות דרמטית ב'פרשת טקאטה' לאחר שמינהל הבטיחות בדרכים האמריקני (NHTSA) ומשרד התחבורה הפדרלי פרסמו הודעה שמפצירה בבעלי מכוניות מדגמים שונים של הונדה, שיוצרו בשנים 2001-2003 – להפסיק לנהוג בהן באופן מיידי ולהגיע איתן לביצוע החלפת מנגנוני הניפוח של כריות-האוויר.

    בהודעתם מדווחים אנשי מינהל הבטיחות על ניסויים שנערכו ביוזמתם במנגנוני ניפוח מן הסוג שהותקן בדגמים האלה, מהם עולה שקיים סיכוי של 50% (!) שבמקרה של פתיחת כרית אוויר המנגנונים הללו יתפוצצו פיצוץ מסוכן או קטלני – במקום לנפח את הכרית באופן שתוכנן על-ידי היצרנית טקאטה.

    המשמעות מפחידה: לאדם שנוהג או נוסע במכונית שבה הותקן מנגנון ניפוח כזה יש סיכוי של 50% להיפצע קשה או אף למות במקרה שבו תהיה המכונית שלו מעורבת בתאונה קלה יחסית (למשל פגיעה בעצם קשיח במהירות של 30 קמ"ש), וזהו סיכון עצום.

    חלק מבין המכוניות שכלולות בהתראה המינהל לא יובאו לישראל ביבוא סדיר, ומכוניות מדגמים מקבילים לכאלה שכן יובאו אלינו הן:

    הונדה סיוויק ואקורד מדגמי 2001-2002, הונדה CR-V מדגמי 2002, והונדה אודיסיי (נקראה גם 'שאטל') משנת 2002 – אשר לא יובאה באותה שנה ביבוא סדיר אבל ייתכן שהגיעה ביבוא אישי.

    כל המכוניות שבהן מדובר נמכרו, כאמור, בארצות הברית וצריך להדגיש שלא בהכרח מדובר גם במכוניות שנמכרו בישראל. למרות זאת – ודאי לצורך הזהירות המונעת – בשלב זה חייבים להניח שהדברים נכונים גם לגבי המכניות שנמצאות בישראל וזאת מסיבה פשוטה: בניגוד לאמריקנים שיטת הפעולה של משרד התחבורה הישראלי לא כוללת שום בקרה או בדיקה של נתונים שנמסרים על-ידי יצרני הרכב.

    במילים אחרות, רק כאשר אנשי הונדה יתפנו להודיע ליבואן שלהם לישראל אם ומתי צריך לבצע קריאה לתיקון גם במכוניות שלנו (בהנחה שאותם מנגנוני ניפוח הותקנו גם בהן) – יוכל היבואן לדווח על כך למשרד התחבורה הישראלי ולהכריז על קריאה לתיקון.

    זאת ועוד: גם לאחר הכרזה על קריאה לתיקון בישראל לא ידוע מתי יהיו להונדה מספיק מנגנוני ניפוח תקינים לצורך ביצוע התיקון, כלומר שמדובר בתהליך החלפה שעלול לארוך שנים בעוד שהמלצת המינהל האמריקני היא להשבית את המכוניות האלה באופן מיידי.

    בישראל הכריזה הונדה בשש השנים האחרונות על 13 קריאות לתיקון של דגמים שונים שלה לצורך החלפת מנגנוני ניפוח, מהן שתי קריאות בשנת 2010, אחת בשנת 2011, אחת בשנת 2014, שמונה בשנת 2015 ואחת השנה. במסגרת זו נקראו לתיקון רוב הדגמים הפופולריים שנמכרים בישראל, בהם ג'אז, סיוויק ואקורד אשר יוצרו בין השנים 2001-2013. עם זאת, מצד אחד לא ידוע האם כל המכוניות שבהן הותקנו כריות-אוויר עם מנגנון הניפוח הקטלני נקראו לתיקון על-ידי היצרנית, ומצד שני לא ידוע כמה מכוניות עדיין לא תוקנו.

    בנוסף, בארצות הברית בוצעו בחלק מן המקרים – בעיקר בתחילת הפרשה – החלפות של מנגנונים מסוכנים במנגנונים חדשים שמכילים את אותו סוג של חומר נפץ, ולכן תידרש בעתיד החלפה נוספת שלהם.

    מה שברור, לפי הבדיקות החדשות שבוצעו בארה"ב, הוא שרמת הסיכון שקיימת במכוניות שבהן עדיין מותקנים מנגנוני ניפוח כאלה גבוהה מאד – ויש להתייחס לכך בכל הרצינות הראויה.

    אנתוני פוקס, שר התחבורה האמריקני, פרסם את ההודעה הבאה: "עם סיכוי גבוה של 50 אחוזים לפיצוץ מסוכן של מנגנון הניפוח של כריות האוויר במקרה של תאונה  כלי הרכב האלה אינם בטוחים וצריך לתקן אותם באופן מיידי. אנשים לא צריכים לנהוג בכלי רכב אלה, אלא אם הם נוסעים ישר למוסך לצורך תיקון מיידי וללא תשלום".

    בהודעה מפורטת מאד של המינהל נכתב ש:"בכריות האוויר במכוניות אלה קיים  פגם ייצור אשר מגדיל מאוד את הפוטנציאל לפיצוץ מסוכן בעת תאונה שבה נפתחת כרית האוויר. הסיכון של פיצוץ כזה הרבה יותר גבוה ברכבים שבילו תקופות זמן משמעותיות באזורים שבהם שוררים תנאי חום ולחות גבוהים… בדיקת מעבדה של מנגנוני הניפוח של כלי רכב אלה מגלה שיעורי פיצוץ גבוהים של 50 אחוזים…

    כלי הרכב המדוברים נקראו לתיקון בין השנים 2008 ל-2011, והונדה דיווחה כי יותר מ -70 אחוזים של כלי הרכב שכלולים באוכלוסייה בסיכון גבוה כבר תוקנו, אבל כ-313,000 כלי רכב עם פגם מסוכן מאוד זה עדיין לא תוקנו.

    הסיכון הנשקף ממנגנוני הניפוח של כריות האוויר בכלי רכב אלה הוא חמור, ולכן  קריטי שהם יתוקנו עכשיו כדי למנוע עוד הרוגים ופצועים קשה".

    עוד נכתב בהודעת המינהל שהמינהל והונדה "מבקשים את עזרת התקשורת ואת עזרת הציבור כדי למצוא את כלי הרכב הנותרים שטרם תוקנו. נהגים של כלי רכב אלה צריכים להיכנס באופן מיידי לאתר האינטרנט של מינהל הבטיחות בכתובת  SaferCar.gov כדי לבדוק אם הרכב שלהם כלול בקריאה לתיקון… במקרה שכן, עליהם לפנות לסוכנות הונדה הקרובה אליהם כדי לתאם תיקון מיידי ללא עלות. חלקי חילוף לכלי רכב אלה זמינים באופן מיידי".

    את תגובת משרד התחבורה נפרסם אם וכאשר נקבל כזאת.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.