נבחרת
הכותבים
הצד האפל של עתיד נטול פליטות מזהמים: מהיכן מגיעים חומרי הגלם של המכונית החשמלית?

הצד האפל של עתיד נטול פליטות מזהמים: מהיכן מגיעים חומרי הגלם של המכונית החשמלית?

קבוצה של עשר יצרניות רכב גדולות,  בהן פולקסווגן, טויוטה ופורד, חברו יחידיו במטרה לפעול על מנת להבטיח שבתהליך הפקת המחצבים והמינראלים הדרושים לסוללות של המכוניות חשמליות, לא יגרמו נזקים בלתי הפכים לטבע, יקפידו על תנאי עבודה נאותים וישמרו זכויות העובדים. ימים יגידו האם מדובר ביוזמה של ממש או בתרגיל יחסי ציבור מבריק להשקטת המצפון


בתוך שנים ספורות כמעט כל יצרניות הרכב צפויות להוסיף לפורטפוליו שלהן לפחות דגם חשמלי מלא אחד ובהמשך, במועד שעדיין לא לגמרי כולם תמימי דעים לגביו אך בהחלט בעתיד הנראה לעין, מנועי הבעירה הפנימית צפויים לפנות את הבמה ולסיים את דרכם המוטורית לאחר יותר מ-120 שנים במהלכן הם הפכו סדרי עולם והביאו לשינויים מרחיקי לכת בדרך בה אנו חיים אך במקביל פגעו בצורה בלתי הפיכה בשכבת האוזון, זיהמו את הסביבה והיו אחראים לתחלואות קשות שגרמו מדי שנה באופן ישיר למותם של אלפים רבים של בני אדם.

מעבר ליתרונות הברורים של המכונית החשמלית בכל הנוגע לשמירה על הסביבה, יש גם מי שמציינים שנטישת מנועי הבעירה הפנימית גם תשחרר את העולם מהתלות בדלק הערבי אחרי עשרות שנים בהן מדינות המערב הנאורות לכאורה לא מצמצו לרגע כשרכשו את אותו זהב שחור ממדינות עם משטרים טוטליטריים שברובן זכויות האדם (ובמיוחד זכויות הנשים) נרמסות מדי יום ושחלקן אף ידועות כמי שתומכות באופן ישיר למדי בארגוני טרור רצחניים.

עוד ב-TheCar: 
האם סוללת ליתיום-חמצן תשנה את העולם? 
מכון המחקר המוביל בארצות הברית בדק: מי יותר ידידותית לסביבה – טסלה מודל S או מיצובישי ספייס סטאר? 
ללא פליטת מזהמים וללא קבינה לנהג: ג'נרל מוטורס מציגה את החזון שלה לעתיד כלי הרכב הכבדים 

רגע לפני שאתם יוצאים במחולות לרגל הצלת כדור הארץ מהזיהום ועל הדרך גם שחרור ממשטרים אפלים, הרשו לנו להרוס את השמחה ולהזכיר לכם שחומרי הגלם – מחצבים ומינרלים כמו קובלט, גרפיט, ליתיום ואחרים הנדרשים לייצור המנועים ובעיקר הסוללות של המכוניות החשמליות מגיעים ברובם ממדינות עולם שלישי ובכרייתם, הגורמת לנזקים סביבתיים לא מבוטלים, מועסקים לא פעם ילדים בגלאי טרום עשרה העובדים במשמרות של 12 שעות, ללא אמצעי מיגון ראויים ועבור שכר זעום של דולרים בודדים ליום.

יש לזכור כי זה המצב ברמות הצריכה כיום, ויש להניח שכשהדרישה לאותם חומרי גלם תנסוק בעקבות מעבר נרחב לרכבים חשמליים, כך יגדל הנזק לסביבה ויגבר הלחץ על הכורים.

ילדים כורים בקונגו. צילום: אמנסטי אינטרנשיונל

 

קונצרן פולקסווגן, שהבטיח להציג יותר מ-80 דגמים חשמליים או היברידיים נטענים עד שנת 2025, מחפש כבר מזה זמן שותפים עסקיים שיוכלו לספק את תאי הסוללות למכוניות המתוכננות אך בשלב זה, למרות שמדובר בעסקת ענק שעל פי הערכות שווה כמעט 60 מיליארד דולרים, אנשי הקונצרן טרם מצאו פרטנרים מתאימים כשבין יתר הפרמטרים שנבחנו היו גם שמירה על הסביבה, תנאי עבודה ראויים, זכויות עובדים ושכר הולם.

עם או בלי קשר לכישלון של אנשי הקוצרן מוולפסבורג למצוא שותפים עסקיים שיעמדו בתנאי הסף, פולקסווגן חברה לטויוטה, פורד, ב.מ.וו, דיימלר, יגואר ולנד רובר וליצרניות המשאיות סקאניה ו-וולו ובסוף השבוע הודיעו החברות יחד על יוזמה לפעולה משותפת שמטרתה לאחד כוחות ולטפל בנושאיים אתיים וסביבתיים ובסוגיות הקשורות בשמירת זכויות העובדים בקרב ספקי המשנה מהם הן ירכשו את חומרי הגלם.

מצד אחד אין ספק שיש לברך על היוזמה החשובה היוצאת לדרך רגע לפני הזינוק החד הצפוי בביקושים לאותם מחצבים ומינרליים עם המעבר להנעה חשמלית, אך מאידך יש הטוענים שמדובר בעיקר בתרגיל יחסי ציבור להשתקה מבעוד מועד של המצפון של צרכני הקצה שסביר להניח שרובם לא ידקדקו יתר על המידה בבחינת כל שרשרת הייצור של הרכבים הידידותיים לסביבה שלהם, ממש כמו שמרבית האנשים לא באמת רוצים לפשפש בתנאי העבודה של הסינים שמייצרים את האייפון שלהם או הבנגלדשים שתופרים את בגדי הספורט של נייקי.

גם אם לרגע אנחנו מאמינים שמדובר ביוזמה של ממש עמוסה בכוונות חיוביות אמיתיות, יש לזכור שבחלק לא מבוטל מאותן מדינות בהן פועלים המכרות, כמו למשל קונגו האחראית ליותר ממחצית אספקת הקובלט העולמית, יש משטרים מושחתים ומערכת משפטית אטומה שספק אם ניתן יהיה לרתום למשימה.

 


תגובות

נעם וינד

נכתב על-ידי נעם וינד

התאהב במכוניות כנער ובעקבות תשוקתו זו נקשר בעולם העיתונות לכל חייו. בגיל העשרה עבד במגזינים "אוטו" ו"טורבו", בצבא שירת בעיתון "במחנה" ומשם המשיך לשנים רבות בעיתונות הארצית, בעיקר ב"מעריב".
ב-2008 חזר לאהבה הישנה והתמקד בכתיבה מוטורית במגזינים "אוטו" ו"הגה". ערך את אתר האינטרנט "מוטוקאר" והקים וערך את ערוץ הרכב באתר "mako".
חובב מושבע של רכבי הנעה אחורית ודריפטים ומקבל צביטה בלב מרכבי אספנות.