נבחרת
הכותבים
דעה: אל תקנו אופל אדם

דעה: אל תקנו אופל אדם

סרטון פרסומת אומלל מנסה למכור לנו את 'אדם' של אופל אבל מספק סיבה חשובה להתרחק מן המכונית הזאת


קשה לקבוע עד כמה משפיע פרסום על הרצון והחשק שלנו לקנות מכונית כזאת או אחרת, אבל ישנם תוצרי פרסום שצריכים לגרום לנו שלא לקנות את המכונית שאותה הם מנסים למכור.

 

 

את אחת משתי הפרסומת הטלוויזיונית החדשות לאופל אדם – מכונית שלא כיכבה עד היום בטבלאות המכירות בישראל – ראיתי במקרה אתמול, בתוך כדי צפייה בתחקיר המעולה של אריק וייס בתוכנית "סלפי" של ערוץ 10, אשר עסקה בשנאה בחברה הישראלית. קשה לחשוב על מסגרת טובה יותר לפרסומת כל כך מגונה.

נחסוך את הפרטים הגרפיים של תשדיר פרסומת לא מבריק מאף בחינה כדי להתמקד בעיקר: הבעלים, או הנהג, של פיאט 500 מתקנא – כך ניתן להבין לפי הקריינות והסיטואציה – באופל אדם כחולה שניצבת בסמיכות אליו בחניה, והוא ניגש ושורט את הדלת שלה באמצעות חפץ חד.

 

 

אין לי מושג וגם לא מעניין אותי מי משרד הפרסום או איש הקריאייטיב שעומד מאחורי פרסומת כל כך סרת טעם ומטופשת, אבל רק כדי שלא לחטוא בעצמי בחטא שעליו אני מלין לא ארחיב כאן ולא אבטא את דעתי עליו.

אין ולא יכולה להיות מחלוקת על כך שהאקט עצמו, זה אשר "מתועד" בפרסומת הזאת, הוא מעשה ונדליזם. לכן אסור להתייחס אליו בהומור ממש כפי שאסור היה להתייחס כך לאונס (אפילו מרומז), הצתה, רצח, גניבה או אל כל מעשה פשע אחר.

במקרה הספציפי הזה אין אפילו טעם לחפש ערך אומנותי כלשהו בסרטון, או אמירה ערכית, היות שלכל הפחות מדובר בחוסר טעם שגובל בטיפשות ורשעות, והוא מוצף אצלנו בימים שבהם החברה הישראלית ממילא מתקשה להתמודד עם תופעות של אלימות, קנאה, שנאת האחר ושל רוע באופן כללי.

אגב, חיטוט בעמוד הפייסבוק של אופל ישראל גילה מספר תגובות לא אוהדות כלפי הקמפיין של אופל, וכן סרטון נוסף באותו סגנון אשר למזלי נחסך ממני בינתיים.

 

 

מה שהרבה יותר מטריד הוא שמקבלי ההחלטות אצל יבואן אופל אישרו את הסרטון ושילמו תמורתו – ולכן הם, ובאמצעותם גם היצרנית הגרמניה – אחראים לתשדיר שמכיל שנאה וונדליזם, ואולי אפילו מעודד אותם.

יכול להיות שיש סיבות טובות לחשוק באופל אדם – אבל על אף אחת מהן אי אפשר ללמוד מן הפרסומת שנבחרה.

לעומת זאת, סרטון שעיקרו שנאה וגרימת נזק הוא סיבה מספיק חשובה שלא לבחור במכונית הזאת אלא להתרחק ממנה, לכל הפחות עד שהקמפיין המיותר הזה ייגנז ויבואני אופל יביעו התנצלות פומבית על הטעות שלהם.

 

תודה לשרון שפסה שהעלה את הקטעים הרלבנטיים מן הפרסומות 


תגובות

גיל מלמד

נכתב על-ידי גיל מלמד

עיתונאי רכב מאז שנת 1986, מתמחה בכלי רכב, בטיחות בדרכים, ביורוקרטיה ופוליטיקה של התחבורה.
כתיבה עיתונאית (בין השאר) במגזינים 'טורבו' ו'מוטו' ובעיתונים היומיים 'ידיעות אחרונות', 'טלגרף', 'מעריב', 'סופהשבוע', 'ג'רוזלם פוסט' ו'ישראל פוסט'.
ממקימי המגזין 'מוטו', עורך ראשי של 'טורבו', ועורך תחום הרכב ב'מעריב'.