נבחרת
הכותבים
ג'נרל מוטורס היא הענקית הראשונה המתחייבת לעתיד ללא פליטות מזהמים

ג'נרל מוטורס היא הענקית הראשונה המתחייבת לעתיד ללא פליטות מזהמים

אמנם במציאות של 2017 ג'נרל מוטורס עדיין מייצרת שלל תפלצי פנאי וטנדרים אימתניים ומאוד לא ידידותיים לסביבה, אך הענקית מדטרויט היא יצרנית הרכב הגדולה הראשונה בעולם המתחייבת לליין דגמים חשמלי נרחב בעתיד הנראה לעין


מבחינת המחוקקים בלא מעט ממדינות העולם ובמיוחד באירופה העתיד ללא פליטות מזהמים מכלי רכב הוא עובדה סגורה ומוגמרת עם תאריכי יעד לא מאוד רחוקים (במדינות מסוימות 2030 ובאחרות 2040) שלאחריהם תיאסר מכירת רכבים עם מנועי בעירה פנימית באותן מדינות.

יצרני הרכב, מצידם, אמנם משקיעים משאבים מסויימים בפיתוח טכנולוגיה חשמלית יעילה, אבל נראה שלרובם עוד לא לגמרי נפל האסימון שבתוך זמן קצר מאוד במונחים של תעשיית הרכב הם יצטרכו להמציא את עצמם מחדש.

עוד ב-TheCar: 
סופו של מנוע הבעירה הפנימית: סין עוברת להנעה חשמלית 
החשמלית של פולקסווגן תגיע אחרי הגולף
לא רק שואבי אבק: דייסון תציג מכונית חשמלית ב-2020

יתכן שסתם מדובר בעצימת עיניים או בחשש אמיתי שמבחינה טכנולוגית יהיה קשה לספק את הסחורה – כלי תחבורה חשמלי במחיר נמוך עם טווח נסיעה ויכולות שלא יחייבו את קהל הלקוחות לעשות פשרות.

רק לפני כמה ימים סרג'יו מרקיונה, בעל הבית של קרייזלר ופיאט, התבטא בסקפטיות לגבי העתיד החשמלי וציין שבעוד שתחבורה אוטונומית מלאה היא משהו שצריך לצפות לו בתוך עשור, מכוניות חשמליות הן לא הפתרון וציין למשל שפיאט הפסידה אלפי דולרים על 500 חשמלית שהיא מכרה במחיר נמוך יחסית ועדיין לא היו יותר מדי לקוחות למכונית שבגרסאות מנועי הבעירה הפנימית שלה נחשבת ללהיט שמחזיק את פיאט כבר יותר מעשור.

האנשים בג'נרל מוטורס כנראה חושבים אחרת ואתמול הענקית מדטרויט הודיעה כי היא מאמינה בחזון של עתיד ללא פליטת מזהמים ובשנה וחצי הקרובות החברה צפויה להשיק עוד שני דגמים חשמליים בנוסף לבולט ובתוך 5 שנים, עד 2023, להציע מגוון של 20 דגמים חשמליים לפחות.

מצד אחד אפשר להסתכל על ההצהרה די בציניות וכסוג של מס שפתיים שהרי GM עדיין מייצרת שלל רכבים מאוד לא ידידותיים לסביבה כמו טנדרי פיק אפ אימתניים ורכבי פנאי במימדים מפלצתיים אשר מהווים חלק מרכזי ממכירות המותג, לפחות בצפון אמריקה, אולם מצד שני צריך גם להעריך את ג'נרל מוטורס בשל היותה יצרנית הרכב הגדולה באמת הראשונה שמתחייבת לליין דגמים חשמלי נרחב בתוך זמן קצר יחסית.

על פי מקורות בחברה מאחורי ההצהרה המחייבת עומדת מנכ"לת הקונצרן מארי בארה.
"המעבר לכלי רכב חשמליים לא יתרחש בין לילה. אנחנו צריכים להיות בטוחים שהרכבים שנציע יענו לצרכים של הלקוחות הנאמנים שלנו ללא פשרות", ציין בהקשר זה מארק רויס, סגן נשיא מחלקת המחקר והפיתוח של הקונצרן, "אבל בניגוד ליצרני רכב אחרים, בג'נרל מוטורס באמת מאמינים בעתיד חשמלי ומשקיעים משאבים רבים כדי להגיע ליום הזה".

בחברה מציינים כי בהתחשב בצרכים שונים של הלקוחות, על מנת להגיע לפורטפוליו דגמים נטול פליטות מזהמים מלא, לא ניתן יהיה להסתמך רק על סוללות כמקור אנרגיה וכי יש רכבים בהם לא תהיה ברירה אלא לשלב בין סוללה למערכת תא דלק מבוססת מימן.


תגובות

נעם וינד

נכתב על-ידי נעם וינד

התאהב במכוניות כנער ובעקבות תשוקתו זו נקשר בעולם העיתונות לכל חייו. בגיל העשרה עבד במגזינים "אוטו" ו"טורבו", בצבא שירת בעיתון "במחנה" ומשם המשיך לשנים רבות בעיתונות הארצית, בעיקר ב"מעריב". ב-2008 חזר לאהבה הישנה והתמקד בכתיבה מוטורית במגזינים "אוטו" ו"הגה". ערך את אתר האינטרנט "מוטוקאר" והקים וערך את ערוץ הרכב באתר "mako". חובב מושבע של רכבי הנעה אחורית ודריפטים ומקבל צביטה בלב מרכבי אספנות.

ארכיון: