נבחרת
הכותבים
בריטניה אומרת ביי ביי לרכבים מזהמים  

בריטניה אומרת ביי ביי לרכבים מזהמים  

בעוד קצת יותר משני עשורים מכירת מכוניות בנזין ודיזל תיאסר ברחבי הממלכה המאוחדת


בריטניה מיישרת קו עם מדינות אירופאיות נוספות וצפויה בקרוב להכריז על תאריך יעד סופי שממנו והלאה תיאסר מכירת רכבי בנזין ודיזל מזהמים במדינה.
עם זאת, בניגוד למדינות אירופאיות אחרות דוגמת צרפת וגרמניה שהודיעו כי תאריך היעד הוא בשנת 2030, בממלכה המאוחדת איסור זה צפוי להיכנס לתוקף עשור מאוחר – יותר ב-2040.

משמעות הדבר היא שבתוך שני עשורים שוק הרכב הבריטי אמור להשתנות מהקצה אל הקצה, במיוחד לנוכח העובדה שלמרות כל ההייפ התקשורתי הגדול סביב כלי הרכב החשמליים, בעולם האמיתי נכון להיום רק 4 אחוזים מסך כל כלי הרכב הנמכרים באי הבריטי הם חשמליים מלאים או היברידים נטענים.

עוד ב-TheCar:
הבריטים ממקדים את גריטת הרכב, אנחנו מתים מזיהום אוויר
תשכחו מתאונות: כ-2,500 בני אדם מתים מזיהום בשנה
תעשיית הרכב הגרמנית תחת חקירת הממונה על ההגבלים

בשלב זה לא ברור אם איסור השימוש במנועי בעירה פנימית יהיה מלא ויחול גם על רכבי פלאג אין היבריד, או ששימוש במאריכי טווח יהיה מותר לפחות בשלב ראשון.

ההכרזה צפויה להיות חלק מתוכנית בעלות של 3 מיליארד לירות שטרלינג שהממשלה הבריטית אמורה לאשר בקרוב במטרה להתמודד עם זיהום אוויר וכוללת בין היתר תקציב נכבד לגריטת רכבי דיזל מזהמים ותוכנית להסרת מפגעים כמו פסי האטה ורמזורים לא הכרחיים בכבישים רבים אשר יאפשרו נהיגה רצופה וחסכונית יותר.

תקנות זיהום האוויר שהיו נוהגות באירופה עד לאחרונה התייחסו בעיקר לפליטת גזי ה-CO הגורמת לאפקט החממה ולמעשה בפועל העניקו יתרון למנועי דיזל מודרניים בהם פליטות אלו נמוכות מאשר במנועי בנזין.
עם זאת, כעת האירופאים מבינים (את מה שהמחוקק הישראלי הבין כבר לפני כעשור וקבע את מדד זיהום האוויר בהתאם) שפליטות גזי ה-NOX הגבוהה של מנועי הדיזל גורמת להשפעה ישירה וקטלנית על בריאות האנשים ובבריטניה לבדה מעריכים כי לא פחות מ-40 אלף מקרי מוות בשנה קשורים ישירות לזיהום האוויר. "איכות אוויר ירודה היא הסיכון הסביבתי הגדול ביותר לבריאות הציבור בבריטניה, והממשלה הזאת נחושה לנקוט פעולה חזקה בזמן הקצר ביותר", ציין דובר הממשלה.

עם זאת, על אף שאין כמעט מי שיחלוק על הקביעה כי יש לעשות צעדים משמעותיים לצמצום זיהום האוויר, גורמים בענף הרכב מזהירים כי בדרך ליעד השאפתני חייבת להתחולל קפיצת מדרגה נחשונית בטכנולוגיה שתאפשר לבני האדם להצטייד בכלי רכב נטולי פליטות מזהמים המאפשרים טווח נסיעה הגיוני בין טעינות ומצוידים בתג מחיר סביר.

אותם גורמים מציינים שללא אותה קפיצת מדרגה, מעבר לפגיעה חמורה בנוחות האישית של בעלי כלי הרכב, המהלך יכול לסכן את תעשיית הרכב בממלכה המאוחדת שמפרנסת קרוב למיליון אנשים.

 


תגובות

נעם וינד

נכתב על-ידי נעם וינד

התאהב במכוניות כנער ובעקבות תשוקתו זו נקשר בעולם העיתונות לכל חייו. בגיל העשרה עבד במגזינים "אוטו" ו"טורבו", בצבא שירת בעיתון "במחנה" ומשם המשיך לשנים רבות בעיתונות הארצית, בעיקר ב"מעריב". ב-2008 חזר לאהבה הישנה והתמקד בכתיבה מוטורית במגזינים "אוטו" ו"הגה". ערך את אתר האינטרנט "מוטוקאר" והקים וערך את ערוץ הרכב באתר "mako". חובב מושבע של רכבי הנעה אחורית ודריפטים ומקבל צביטה בלב מרכבי אספנות.

ארכיון: