נבחרת
הכותבים
אפל סוף סוף מאשרת באופן רשמי: אנו מפתחים מכונית אוטונומית

אפל סוף סוף מאשרת באופן רשמי: אנו מפתחים מכונית אוטונומית

אחרי שנים של התנהלות במחשכים טים קוק, מנכ"ל אפל, מאשר: אפל מפתחת טכנולוגיה לנהיגה אוטונומית במה שהוא מגדיר "כאמא של כל הפרויקטים"  


טים קוק. צילום: וויקיפדיה

אחרי תקופה לא מבוטלת בה ענקית הטכנולוגיה מעמק הסיליקון שאבה ככל הנראה השראה ממדיניות העמימות הגרעינית של ישראל, אתמול סוף סוף טים קוק, מנכ"ל אפל, אישר באופן רשמי את מה שכולם כבר ידעו מזמן – אפל מפתחת מערכות נהיגה אוטונומיות.

קוק שאמר את הדברים בראיון לבלומברג ציין כי "מדובר באמא של כל הפרויקטים וככל הנראה בפיתוח המסובך ביותר שהחברה התעסקה בו המשלב בין טכנולוגיות ליבה לנושאים רבים נוספים".

כבר לפני כעשור החלו להסתובב שמועות על כוונתה של אפל, אז עוד בהנהגתו של סטיב ג'ובס, להכנס לתחום המוטורי, אך בעוד שבתחומים אחרים בקרב היצרי בין גוגל לאפל בדרך כלל היה זה ג'ובס ששלף לפני סרגיי ברין ולארי פייג', בכל הנוגע למכונית אפל השתרכה תמיד אחרי גוגל (ומובילאיי הישראלית) שכבר הספיקו לפתח טכנולוגיה לנהיגה אוטונומית שנוסתה לאורך מיליוני קילומטרים של כבישים ציבוריים.
רבים טוענים שהעיכוב בתחום המוטורי היה קשור למחלתו ובהמשך למותו של ג'ובס, שהיה המוח היצירתי מאחורי החידושים הגדולים של אפל, כמו גם לתחרות הגוברת בשוק הסמארטפונים המהווה מקור ההכנסה העיקרי של אפל.

בכל מקרה, בניגוד לגוגל שנוהגת בשנים האחרונות לשתף את הציבור הרחב בהתקדמות פיתוח טכנולוגיית הנהיגה האוטונומית שלה, אפל הקפידה כל השנים לשמור על חשאיות מרבית וניהלה את פרויקט המכונית האוטונמית שזכה לשם הקוד "טיטאן" בו לוקחים חלק מאות מהנדסים,  כפי שדיווחנו כאן בעבר, בסביבה סטרילית, הרחק מעיני הציבור ומעבר לגדרות גבוהות של בסיס צבאי לשעבר של חיל הים ליד סן פרנסיסקו שנשכר לצורך כך על ידי החברה במטרה להשיק ב-2020 את המכונית הראשונה מתוצרתה.

לפני כשנה מקור בכיר המקורב לפרויקט "טיטאן" חשף כי למרות שאפל היא חברה שמקפידה לפתח גם את החומרה וגם את התוכנה לכל מוצריה, החברה החליטה לגנוז את ה-iCar  ולהסתפק בפיתוח טכנולוגיה אוטונומית וממשקי הפעלה.

על פי הערכות המומחים, באפל הגיעו להחלטה זו לאחר שהבינו שהפער שפתחו השחקנים האחרים בתחום הוא פשוט גדול מדי ובלתי ניתן לגישור בזמן אמת והגיעו להכרה שתכנון מכונית מא' עד ת' הוא מורכב בהרבה מפיתוח דור חדש לאייפון ואין לחברה רצון או משאבים להתעסק בכך.

גם בראיון זה קוק לא היה מוכן לחשוף באופן ברור מה אפל מתכננת לעשות עם טכנולוגיית הנהיגה האוטונומית והאם החברה באמת זנחה באופן סופי את התוכנית לייצר מכוניות בעצמה כמו טסלה, אך מדבריו ניתן היה להבין כי החברה אכן מתמקדת בפיתוח הטכנולוגיה ולא מכונית מלאה.

הוכחה נוספת לשינוי המגמה היא העובדה כי אפל השקיעה בשנה שעברה, מיד לאחר שאותם מקורות טענו כי החברה החליטה לגנוז את פיתוח ה-icar, סכום עתק של כמיליארד דולרים ב-Didi Chuxing, חברת שירותי ההסעות בדומה ל"אובר" הגדולה ביותר ברפובליקה העממית.

בראיון לבלומברג קוק ציין כי מערכת הנהיגה העצמית היא למעשה מערכת האינטליגנציה המלאכותית המורכבת ביותר שהחברה פיתחה עד כה ומדובר בפיתוח שתהיה לו השפעה נרחבת על הדרך בה אנו חיים מעבר לביטול הטכני של הצורך לנהוג ממקום למקום, כשבין היתר קוק העריך כי מכוניות אוטונומיות יאפשרו ליותר אנשים לגור במרכזי הערים מאחר ששרותי הסעה אוטונומיים יוכלו לייתר את הצורך להחזיק מכונית. בהתאם לכך קוק העריך גם שיצרני רכב שירצו לשרוד יצטרכו להתמקד בכיוון זה במקום במכירת מכוניות ללקוחות קצה.

קוק, בניגוד למתחרים, לא חשף בשלב זה לוחות זמנים להשקת הטכנולוגיה האוטונמית של אפל אך על פי מסמכים שפרסמה לאחרונה רשות הרישוי של קליפורניה, אפל כבר החלה בניסויים, בהיקפים קטנים בשלב זה, על כבישים ציבוריים.


תגובות

נעם וינד

נכתב על-ידי נעם וינד

התאהב במכוניות כנער ובעקבות תשוקתו זו נקשר בעולם העיתונות לכל חייו. בגיל העשרה עבד במגזינים "אוטו" ו"טורבו", בצבא שירת בעיתון "במחנה" ומשם המשיך לשנים רבות בעיתונות הארצית, בעיקר ב"מעריב". ב-2008 חזר לאהבה הישנה והתמקד בכתיבה מוטורית במגזינים "אוטו" ו"הגה". ערך את אתר האינטרנט "מוטוקאר" והקים וערך את ערוץ הרכב באתר "mako". חובב מושבע של רכבי הנעה אחורית ודריפטים ומקבל צביטה בלב מרכבי אספנות.

ארכיון: