נבחרת
הכותבים
אנגלה מרקל: "תעשיית הרכב הגרמנית רימתה, הממשלה תשלם"

אנגלה מרקל: "תעשיית הרכב הגרמנית רימתה, הממשלה תשלם"

איך עושה פוליטיקאי? ראש ממשלת גרמניה טוענת שיצרניות הרכב רימו את לקוחותיהם עם נתוני הזיהום אבל הממשלה צריכה לסבסד החלפת מכוניות. היא גם אומרת שצריך לחסל את מנועי הדיזל אבל על הממשלה להוסיף ולהעניק להן הטבות מס


יכול להיות שכמו בתחומים אחרים גם בתחום הפוליטי שוברים פוליטיקאים ישראלים שיאים עולמיים, אבל בבסיס ייתכן שהם לא מאד שונים מעמיתיהם בחו"ל.

 

 

אנגלה מרקל, ראש ממשלת גרמניה שנמצאת בישורת האחרונה של מערכת בחירות שבה היא מתמודדת על כהונה רביעית, שחררה בסוף השבוע סדרת הצהרות שעשויה להותיר פעורי פה את כל מי שעוקבים אחר הנעשה בתעשיית הרכב.

התבטאות ראשונה, וחריגה, של מרקל בקשר לעתידו של מנוע הבעירה הפנימית פורסמה בסוף השבוע בראיון לעיתון הגרמני SUPERillu, ושם היא אומרת ש"בסופו של דבר גרמניה צריכה לאסור את המכירה של מכוניות מונעות במנועי בנזין ודיזל", וזאת בעקבות הצהרות דומות של מנהיגים בבריטניה ובצרפת שפורסמו בחודש שעבר. באותו ראיון אמרה מרקל שהתוכניות של בריטניה וצרפת הן "הגישה הנכונה", אך באותה נשימה גם הבטיחה שהטבות המס שמוענקות בגרמניה למנועי דיזל יישארו על כנן "מפני שאלה מנועים שמייצרים פחות פליטות של פחמן דו חמצני".

"בסופו של דבר גרמניה צריכה ללכת בעקבות מדינות אירופיות אחרות עם איסור על מכירת מכוניות בעלות מנועי בעירה פנימית", היא אמרה. "(אבל) אני לא רוצה לתת תאריך מדויק", היא הוסיפה.

מרקל "הולכת על חבל דק" בנושא שבמחלוקת בין רבים שקשורים לתעשיית הרכב – אשר מעסיקה בגרמניה כ-800 אלף עובדים ונחשבת לענף היצוא החשוב ביותר במדינה – לבין גופים ובוחרים שמקדמים את ההגנה על הסביבה וזועמים על ההתנהלות של יצרניות הרכב בעניין מבחני הזיהום. כמה מעמיתיה, מכל קצות הקשת הפוליטית, האשימו לאחרונה את מנהליהן של יצרניות הרכב בכך שהם נכשלו במציאת מענה הולם לשערוריית הפליטות.

רשות התחבורה של גרמניה (KBA) סיכמה לאחרונה עם יצרניות הרכב הגרמניות על ההחזרה לתיקון של כ-5.3 מיליון כלי רכב בעלי מנועי דיזל לצורך עדכוני תוכנה והתקנת התקנים להפחתת פליטות תחמוצות החנקן בשיעור של 25-30% ובמקביל גם להעביר כספים לקרן שתקדם תחבורה בת קיימא בערים. ממשלת גרמניה, יחד עם יצרניות הרכב, פועלת לקידום תוכנית לגריטת מכוניות מונעות דיזל בנות 10 שנים או יותר במסגרת טרייד אין לרכישת מכוניות חדשות.

בתוך כדי כך האשימה האופוזיציה את מרקל, שנמצאה באותה עת בחופשת הקיץ שלה באלפים האיטלקיים, שלא טיפלה במשבר הזה ברצינות הראויה.

כעת, לאחר ששבה למערכת הבחירות, אמרה מרקל באירוע שנערך בעיר דורטמונד ש"תעשיית הרכב חייבת לזכות מחדש באמון הלקוחות, וזאת בין השאר על ידי מתן הטבות כלכליות וביצוע של עדכוני תוכנה". לדבריה, "לצרכנים שהולכו שולל בגלל הונאות הזיהום מגיע פיצוי". יחד עם זאת מרקל גם שבה ואמרה ש"הטבות המס שמוענקות למכוניות מונעות בדיזל יישארו כפי שהן לעת עתה היות שמכוניות כאלה פולטות פחות פחמן דו חמצני מאשר מנועי בנזין".

 

 

מרצדס תתקן כשלושה מיליון מכוניות עם מנועי דיזל

בריטניה אומרת ביי ביי לרכבים מזהמים

בנאום אחר, במערב גלנהאוזן, אמרה מרקל ש"חשוב להודות שיצרניות הרכב הגרמניות עשו טעויות, אבל העובדים (שלהן) לא אשמים וחשוב לשמור על מקומות העבודה שלהם ולהבטיח את כוחה של תעשיית הרכב… תעשיית הרכב צריכה להבטיח שהטעויות שנעשו יתוקנו, אבל הממשלה צריכה להבטיח שמי שקנה מכוניות בתום לב לא ייענש בסופו של דבר באמצעות איסור כניסה לערים", היא אמרה, כשהיא מתייחסת ליוזמה של 16 ערים בגרמניה לאסור כניסה של מכוניות מונעות בדיזל לתחומיהן.

"ממשלת גרמניה צריכה לתמוך בשינוי שמתקיים כעת בתעשיית הרכב באמצעות קידום טכנולוגיות חדשות והבטחת התשתית… אנחנו צריכים לדאוג למעבר חלק לעידן החדש כך שאנשים ישמרו על עבודתם, וזה האתגר שניצב בפני המפלגות שלנו". מנגד, כאמור, נמצאים ה"ירוקים": קבוצת הלובי דויטשה אומולטיף (DUH), שנאבקת בהנעה באמצעות בעירה פנימית, פרסמה בתגובה הודעה ובה נטען שגם ההצעות הנוכחיות לצמצום שימוש במנועי דיזל ולצמצום הזיהום שהם פולטים "נותרו בלתי הולמות".

ובתוך כדי הדיון הפוליטי אישרה בסוף השבוע התביעה של ממשלת סקסוניה תחתית, מדינת הבית של פולקסווגן, שהיא חוקרת 38 עובדים של פולקסווגן במסגרת חקירת פרשת 'דיזלגייט' אשר התפרסמה לראשונה בספטמבר 2015. החוקרים בודקים מה בדיוק היה תפקידם של כל האנשים האלה בתכנון והפצת "תוכנת הרמאות" המפורסמת.


תגובות

גיל מלמד

נכתב על-ידי גיל מלמד

עיתונאי רכב מאז שנת 1986, מתמחה בכלי רכב, בטיחות בדרכים, ביורוקרטיה ופוליטיקה של התחבורה. כתיבה עיתונאית (בין השאר) במגזינים 'טורבו' ו'מוטו' ובעיתונים היומיים 'ידיעות אחרונות', 'טלגרף', 'מעריב', 'סופהשבוע', 'ג'רוזלם פוסט' ו'ישראל פוסט'. ממקימי המגזין 'מוטו', עורך ראשי של 'טורבו', ועורך תחום הרכב ב'מעריב'.

ארכיון: