נבחרת
הכותבים
אושר בכנסת: מוסכים חייבים להשתמש בחלפים שמביא לקוח

אושר בכנסת: מוסכים חייבים להשתמש בחלפים שמביא לקוח

ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה תקנה שמחייבת את בעלי המוסכים – גם מוסכי רשת יבואן וגם מוסכים פרטיים, לתקן כלי רכב עם חלקים שיביאו אליהם לקוחות. ח"כ כבל: "זה כמו להביא פופקורן לקולנוע"


תקנות חדשות, שאושרו בשבוע שעבר על-ידי ועדת הכלכלה של הכנסת, אוסרות על יבואני רכב ועל בעלי מוסכים לסרב לטפל בלקוחות שרוכשים בעצמם חלקי חילוף ומביאים אותם למוסך.

 

 

תקנות אלה נועדו למנוע תופעה שבה מוסכים מסרבים לתקן כלי רכב של לקוחות שמביאים אליהם חלפים שרכשו בעצמם, בין אם דרך האינטרנט ובין אם מספקי חלפים בארץ.

כמה מן המוסכים טוענים שהם לא יכולים להיות אחראים לתיקון רכב בחלפים שלא נרכשו על-ידם מספק מוכר להם היות שלא ידועים להם מה טיב החלק ומה מידת התאמתו לרכב.

בטיעון זה, אשר שימש במשך שנים את יבואני הרכב שסירבו להשתמש בחלפים תחליפיים זולים, יש גרעין של אמת אולם בראיה רחבה יותר מסתתרת מאחוריו גם מוטיבציה כלכלית. בעלי מוסך מרוויחים עמלה על כל חלק שהם מתקינים ברכב, וזו מגולמת במחיר המחירון של החלק לצרכן. לרוב מתבטאת העמלה הזאת באחוז הנחה כלשהו שמעניק הספק (וגם אם הוא יבואן רכב) למוסך.

יו"ר ועדת הכלכלה של הכנסת, איתן כבל, אמר בדיון בוועדה שהתקנה החדשה נחקקה מתוקף "חוק שירותי רכב" שבמסגרתו מבוצעת רפורמה בתחומי היבוא והשירות לרכב בישראל – וזאת כדי להגביר את התחרות בענף ולאפשר את הוזלת עלויות הטיפול ברכב. כבל ביקש להקים מוקד שאליו אפשר יהיה להתקשר כדי להתלונן על מקרים שבהם נתקל לקוח בסירוב לתת לו שירות.

סגנית היועצת המשפטית של משרד התחבורה הציגה את התקנות ואמרה שהן קובעות שלקוח שמגיע למוסך עם חלפים שרכש בעצמו יזכה לקבל שירות והמוסך לא יוכל לסרב לטפל בו, וזאת בתנאי שהמוצרים נרכשו כדין. היועצת המשפטית של איגוד המוסכים, עו"ד אינגריד הר אבן, אמרה שהמוסכים לא מתנגדים להעניק שירות אבל גם לא מוכנים לקבל על עצמם אחריות לחלקים שלא הם רכשו, ואין להם כל שליטה על טיבם ומקורם.

היו"ר כבל מתח על כך ביקורת ואמר בתגובה שהיה מצפה מהמוסכים לא לעשות לצרכנים את מה שהם לא רוצים שיבואני הרכב יעשו להם. הר אבן הוסיפה שמדובר בעניינים מקצועיים, והיו"ר כבל דחה את הטענה כשאמר שגם כאשר יבואני הרכב ביקשו שלא להעניק אחריות זה היה "מטעמים מקצועיים".

עוד נקבע בתקנות שאסור יהיה להתנות שירות בשירות, וכן שמוסכים ויבואנים לא יוכלו להפלות בין לקוחות דומים. עם זאת, הובהר שאפשר יהיה להציע את אותו שירות בתנאים שונים לשני לקוחות שונים – למשל לתת ללקוח קבוע שיעור הנחה שלא ניתן ללקוח מזדמן.

עו"ד אהוד שניידר, שמייצג את איגוד יבואני הרכב, ביקש לאפשר לסרב לתת שירות ללקוח לא מרוצה שמציב שילוט בפתח המוסך וקורא לאנשים שלא להיכנס אליו, או צועק על עובדים.
היו"ר כבל דחה את הבקשה, ואמר שבמקרים כאלה תפקידו של בית המשפט לקבוע מי מן הצדדים צודק.

יו"ר איגוד המוסכים, רונן לוי, אמר בדיון שתופעת הלקוחות שבאים למוסך עם חלפים שרכשו בעצמם הולכת ומתרחבת. לדבריו, הדבר משול ללקוח שמגיע למסעדה, ולא רק שהוא מביא איתו את הסנדביץ' שלו הוא גם יכול לתבוע את המסעדה אם קיבל קלקול קיבה". היו"ר כבל אמר בתגובה שזה דווקא כמו שאפשר להביא עצמאית פופקורן לקולנוע אבל בחיים האמיתיים רק מעטים בוחרים לעשות זאת.

התקנות החדשות יכנסו לתוקף כ-30 ימים לאחר פרסומן ברשומות.


תגובות

בני ברק

נכתב על-ידי בני ברק

עתונאי רכב וכלכלה משנת 1968 עם התמחות בצרכנות רכב. עד לשנת 1975 כתב וסגן עורך בעיתון הכלכלי 'שער', ומשנת 1975 כתב ב'ידיעות אחרונות', עד לפרישה לגימלאות בנובמבר 2013. נוסף להתמחות בתחום הרכב כיסה בעבר גם את תחומי הבורסה, בנקאות, ביטוח ויחסי עבודה. בעל טור קבוע בשם "נציב קבילות" ב'ידיעות', אשר הפך ל"מוסד " שטיפל בתלונות צרכנים כלפי יבואני רכב, מוסכים, חברות ביטוח, והבירוקרטיה של משרד התחבורה. הטור פורסם גם ב-YNET.

ארכיון: